Jag ville ställa en fråga om när det är lämpligt att ansöka om ett Lånelöfte och vilken sannolikhet det är att få ett. Kan de vägra? Jag har inga negativa markeringar, men jag är orolig eftersom min och min makes inkomst inte är lika, utan väldigt hög och väldigt låg. Tror ni att det här kan bli ett problem?
Mitt plan är att säkra ett Lånelöfte och om det behövs kommer jag be om att förlänga giltighetstiden för det. Det kommer att hålla mina möjligheter öppna om det skulle krävas. Min situation ser ut enligt följande:
Månadslön: 90 000 SEK (fast anställning)
Makes månadslön: 20 000 SEK (fast anställning)
Familjens besparingar: 250 000 SEK
Jag kommer att ansöka om 4 000 000 SEK för en Radhus/villa
Dessutom behöver jag 10% i personligt lån och 85% bolån från SBAB.
Ja, de kan säga nej, men det förefaller inte troligt att det ska vara omöjligt i ert fall. Har man fast anställning och inte anmärkningsvärt mycket krediter och betalningsanmärkningar i övrigt bör det inte vara nåt konstigt. Hur mycket lån ni får hos vilken bank utifrån era inkomster kan bara enskild bank svara på - du kan ofta fylla i ”hur mycket får jag låna”-formulär på bankernas nätsidor för att få ett hum om det.
Att vara gifta kan faktiskt krångla till det eftersom ni då anses vara försörjninhsansvariga för varandra.
Vad menar du med ”personligt lån”? Ska ni blanco-låna till insatsen? Inte att rekommendera och med er totala inkomst borde ni inte ha problem att öka sparandet/insatsen.
Är nån av er med i ett fack? Kolla då om det finns en deal med ränterabatt hos någon bank. Tex Läkarförbundet har rabatter för sina medlemmar hos Danske och SEB.
När ska man ha ett? Rimligen innan man budar eller ger sig ut på bostads-jakt så har man lite uppfattning om vad man har råd med
Thanks for the quick response. I need to borrow personal loan as not have much saving. Need to move new place quickly otherwise I could have save if time allowed.
De flesta banker/låneinstitut har ju räknesnurror på sina hemsidor utan att man behöver logga in. Börja där så ser du ju. Sen kan du slänga iväg en ansökan hos nån bank eller två så du får ett skarpt löfte så ser du hur de tänker.
So basically you want to buy a house for 4.7 MSEK, take a mortgage loan for 85% (4 MSEK) and a non-secured loan of 10% (470 kSEK). Then use your savings for the last 5% (235 kSEK).
One thing to keep in mind is that you need to
pay 1.5% stamp tax (74 kSEK) + 2% mortgage fee on any additional mortgages required, i.e. if the current property does not have 4 MSEK in mortgage taken out. So it does not seem like your savings are enough to cover the one-off fees?