Långa räntor kvartal 1

Kan någon hjälpa mig förstå ökningen under en månadstid av index för 5 åriga räntefonder. När jag läser ökningen tänker jag en värdeökning på 466%. Med andra ord så har värdeökningar generellt ökat kraftigt för långa räntor men jag förstår att jag läser av något fel då summan vore orimlig med en eventuell vinst runt 400-500% genom långa räntor.

Jag är helt ny inom räntor men har förstått att det är mer komplicerat än aktier.

Det är räntan som har ökat 466%, inte räntefonder eller obligationerna som sådana.

1 gillning

Tack för svar, uppskattas stort. Kan du bekräfta att jag tänker hyfsat rätt om något över simplifierat.

Räntan på 5 åriga obligationer har ökat med 466% vilket innebär att avkastningen av en obligation tecknad i januari motsvarande december är 466% om jag behåller den under fem år förutsatt att rörelsen är på 0% framöver. Detta innebär att räntefonder bör minska i värde bortsett från spekulationer då de “nya” obligationerna är mer värdefulla.

Underbart att vara ny och slippa fundera över alla andra komplicerade faktorer :blush:

1 gillning

Minska realt eller nominellt? Även en bankkonto minskar realt idag.
Räntefonderna kommer påverkas av roll yield om räntan förändras.
O.s.v.

För att göra det simpelt att förstå vad jag ser på bilden tänker jag nominellt och lyfta bort andra factorer som roll yield innebär om jag förstår begreppet rätt.

Jan har gjort ettjättebra avsnitt om räntefonder. Det är rätt långt men väldigt lärorikt. Här är en länk direkt till delen om “gungbrädesprincipen” för det är den du frågar om:

Det enkla svaret är ungefär så här: Den ränta du ser i grafen är räntan på NYA lån. I en räntefond så äger du GAMLA lån. När räntan går upp på nya lån så blir gamla lån med lägre ränta värda mindre. Om du försöker sälja en gammal obligation till någon så kan köparen välja mellan att köpa din obligation, eller så kan de låna ut pengar till en helt ny person till den högre räntan. Eftersom din obligation ger mindre i ränta så måste du sänka priset. Därför sjunker värdet på långa räntefonder när räntan stiger.

4 gillningar

Tack för bra förklaring. Jag lyssnade på avsnittet när det kom ut men tror det först var nu när jag gick in på avanza för att se hur räntorna såg ut som det faktiskt fastnade.

Jag förstår nu vad jag ser för något så tackar för hjälpen :blush:

1 gillning