Jag står inbegrepp att gå från anställd till konsult och har klart med ett konsultuppdrag som försäljnings- och marknadschef på ett företag som omsätter ca 100M.
Arvodet är ett fast månadsarvode på 150tkr.
Vad är rimligt som uppsägningstid på avtalet?
Jag vill gärna ha 4-6 månaders uppsägningstid.
Gällande resor kopplat till uppdraget, är det inte brukligt att man fakturerar för verkliga kostnader? (Milersättning, hotell mm)
De konsultavtal jag haft senaste 12 åren har varit 1 månad uppsägning ömsesidigt. Avtalen skrivs normalt på 6 eller 12 månader. Möjligt att kunden vill ha längre uppsägningstid i ditt fall givet att det är en chefsposition, för att sänka risken att du drar utan överlämning.
Och för det relativt låga timpris du verkar få (pm det är heltid) så hade jag absolut begärt ersättning för resor, hotell, traktamente etc. Dvs att få det inskrivet i avtalet. I vissa avtal jag haft har vi avtalat ett antal resor som konsultbolaget skall stå för och att resor utöver det vidarefaktureras.
Håller med om att timpris är lågt, förutsatt heltid.
Gällande utlägg är det inom min bransch, bygg, praxis att ha ett påslag på det verkliga utlägget (resa, hotell etc. ) om 8-12%. Ska täcka hantering av utlägget.
Uppsägning ömsesidig om 4-8 veckor är väl rimligt.
Du kan ju föreslå 6 månader för “bådas skull” och se hur responsen blir.
Att det skulle vara ett lågt arvode som vissa antyder beror väl helt på. Tex vad månadslönen för anställd på samma hade varit, personalansvaret, arbetsbördan mm.
Samma roll kan va ganska chill eller otroligt krävande beroende på förutsättningarna.
Omsättning på 100M kan innebära 2 säljare eller 15 att hålla koll på.
En liten reality check kan också vara att med 150k ex moms per månad bör du kunna ta ut uppåt 80k netto per månad med viss del lön och viss del utdelning. Så det är ju ganska episkt bra sett till landets lönenivåer.
Får du dessutom igenom en schysst uppsägningstid så försvinner en del av nersidan med att konsulta direkt. Bygger du en schysst buffert i början minskas ytterligare risk osv.
Räkna med att du jobbar 10 månader per år effektivt, semester, röda dagar och ev. sjukdagar är noll i intäkt såvida du inte får fakturera ledighet vilket jag aldrig hört att någon fått göra. Givet detta har du 1,5m in i bolaget vilket är väldigt lågt för din roll, dussinroller som mjukvarutestare och liknande kostar mer. Jag tycker du borde ha åtminstone 250 tkr/mån för att täcka upp för vad en sådan roll som anställd kostar inklusive pensionsavtal.
Jag var otydlig. Det är 80%. Parallellt har jag ett 30%-uppdrag. Så jag tycker ändå att det är hygglig timersättning.
Avtalet är klart och resor mm är reglerat.
För 80% omfattning är det väl ok men jag tycker fortfarande det är låg ersättning för rollen i sig. Däremot är marknaden inte bra just nu så ta det och se om det dyker upp något bättre senare.
30 dagar är normal uppsägningstid i konsultavtal. Jag tycker generellt att 4-6 mån är väl högt, även om det är en chefsposition. Normalt sett har anställda chefer 3-6 mån uppsägningstid i sina avtal. Jag hade ställt en öppen fråga till dem om hur de tänker om uppsägningstid eftersom det borde ligga i deras intresse (för rollen) att ha längre uppsägningstid och sedan varit beredd att lägga fram ett förslag.
Personligen anser jag 3 mån. Hela grejen med att vara konsult är väl att vara mer fri? Jag har haft 60 dagar uppsägningstid och haft panik efter 2 veckor.
Sedan ja, med den ersättningen bör du fakturera kostnader vid resor m.m.