I nuläget spenderar vi ca 300 000kr per år/2pers. Eftersom arbetsgivaren betalar hyran, så har vi inga större fasta utgifter.
I nuvarande situation, barnlösa, heltidsarbetande så kan vi leva ett förehållandevis flott liv med dessa pengar.
Vi båda är garanterade rejäla lönehöjningar om nåra år, vilket kommer leda till höjd budget för hus/konsumption o dyl.
Planen är att successivt, iom. att lönerna ökar, kapitalet växer kunna öka vår personliga budget.
Det var inte egentligen en fråga, mer en reflektion att ni budgeterar för livsstilsinflation i framtiden och sparar för den nu.
Jag har haft ett annat tänk och vill försöka jämna ut livsstilen över hela livet, vilket medförde att jag sparade väldigt lite när jag var i din ålder för pension (för jag räknade med ökad lön senare). Nu när jag är där att inkomsterna med råge överstiger utgifterna för att hålla samma livsstil (nå, en del livsstilsinflation har väl hänt) som då kan jag utan problem spara undan tillräckligt för att fortsätta med ungefär samma livsstil tills jag dör.
Ok, då tror jag inte att det finns mycket att tillägga. Vi har lite högre löner och sparar omkring 20.000 per månad men vi har hus, bil och tre barn. Tror ni lägger minst lika mycket som vi på “konsumtion”, hur man nu vill definiera det. Låter långt ifrån asketiskt i alla fall.
Men på riktigt, jag tänker att ni lägger upp planen för att springa ett marathon.
Hittills har ni sparat 200 tkr i takten 32 tkr per månad, dvs hållit på max 6 mån.
6 månader är ett sprintlopp. Knepet för att springa långt är att ta det så lugnt att man orkar hålla tempot över längre tid, alternativt att man tillåter sig att pausa om man under en period sprungit lite fort.
Under er sparkarriär kommer ni utsättas för lockelser att köpa fina bilar, hus, resor mm. Då gäller det att ha fokus på det långsiktiga målet.
Om det långsiktiga målet bara är ”det vore lite fett att ha 30 mille jag fyller 60” tror inte jag att det kommer räcka för att motstå frestelsen att köpa en fet bil här och nu.!
Tanken var inte att dissa sparandet. Poängen är att börja spåna på hur drömlivet ska se ut, därefter lägger ni planen.
Tack för bra inisikt! I nuläget investeras bara överskottet av kapitalet, pengar som annars hade dampt in på kontot utan nån vidare plan.
Ja, vi började investera i dec 2021 o har gått från ca -30k i privatlån till 200k+ relativt snabbt.
Drömmen är att köpa en villa/sjötomt i prisklassen 10-15milj, segelbåt för nån miljon och ha möjligheten att resa stora delar av året.
Aha! Jag gillar din tanke om att det ni inte anser er behöva kan sparas. Det är en bra grund!
Odla drömmen att om boendet, kappseglingen (om du inte kappseglar -börja! Det är jättekul ) och resandet.! Där hittar du motivationen och svaret på om du ’bara’ ska spara ditt överskott eller om ni ska spara ännu mer aggressivt. Vem vet? Ni kanske väljer att köpa en mindre båt i väntan på den lyxigare?
Eller kanske reser jorden runt redan imorgon, istället för att spara.
I marathonlopp är motivation och uthållighet viktigast
Det ser bra ut. Bara en kommentar. Ni måste också göra en riskanalys i vilken skatt ni ska betala. Det finns till exempel rykten om att ISK-skatten kommer att höjas och S/V/MP pratar även om högre inkomstskatt och förmögenhetsskatt eller några kommner/regioner pratar om skattehöjningar. De parametrarna kan påverka dig över tid, glöm inte att Sverige är ett land som har en stor del av politiker som vill straffbeskata alltid höginkomstagare eller kapitalägare. Lycka till
Här är vår plan med ungefär samma mål: Vi är någonstans mellan rätt frugala och knasfrugala upp till ca 15-20 miljoner. Det går rätt fort och man är ung och pigg och orkar med det. Sen om man kommer på att det är dags för nästa äventyr efter yrkeslivet kan man surfa in med 20-25 års frihet och rätt hög konsumtion hela vägen till 30+. Kan vara något men vi bryr ju oss inte mer än nödvändigt om sociala konventioner…