Längsta perioden med negativ real avkastning 1900-2023

Ja, den stora frågan är väl om USA är ett imperium, och i så fall när brakar detta imperium samman? Motsättningarna är stora och statsskulden är gigantisk.

Samtidigt brukar imperier hålla längre än förväntat. Å andra sidan när det börjar rasa så kan det gå fort. I vår moderna tid går allt då mycket snabbare än tidigare.

En killgissning. USA klarar sig min livstid ut, vilket förhoppningsvis är kanske 20 år.

5 gillningar

Nä det är ju inte det jag säger heller. Men man kan ju också ta in ny information (vilket det var för mig) och ta med det som en tankeställare. Eller ignorera det. Upp till var och en.

Sen var det väl iofs perioden 1900-1930 som var sämst för Sverige. Korrelerat med världskrig och depression i Tyskland, vår viktigaste handelspartner då och nu. Därmed inte sagt att det blir så igen.

Tankeställaren för mig är bara att, jo, ännu en information som pekar på att investera globalt är det bästa. Bara så. Brukar inte vara direkt kontroversiellt här :sweat_smile:

1 gillning

Ja det är väl rätt många som oroar sig för det. Jag ser väl inte heller risken som överhängande mht USA. Snarare en situation som på 60talet med stora spänningar, rasvåld, krigsprotester och en ung generation som gjorde revolt mot etablissemanget. Fast det klarade ju USA rätt bra även om 70talet var lite ett lost decade.

Imperier brukar väl heller inte implodera abrupt utan en utförslöpa som tar många år.

Återigen ett motiv att investera globalt enligt index som då fångar upp de förändringarna över tid. När ekonomiska styrkan flyttar, så flyttar sig också index.

2 gillningar

Ja, så är det. Skulle aldrig satsa enbart på en USA-fond i nuläget. Samtidigt kan det ju vara helt rätt 10 år framåt. Ingen vet…

2 gillningar

Inte ens Swiftgig hjälper den österrikiska ekonomin:

:wink:

4 gillningar

Kan väl vara värt att notera att nästan alla länder i listan haft en negativ real-avkastning på obligationer under väldigt stor del av periden. Så även om aktieplaceringar haft negativ (real)-utveckling under långa perioder så hade ju obligationer en ännu sämre utveckling. Pengarna i madrassen har ju säkerligen 124 års negativ realavkastning eftersom vi haft inflation över perioden.

3 gillningar