Hittade denna hos Nick Magiulli idag. Tyckte den var intressant. I Sverige har vi som längst haft en 34 årig period med negativ real avkastning på aktier. Skulle gissa att det är den som typ slutade 1930-ish.
samt denna var också intressant:
Källa:
Hittade denna hos Nick Magiulli idag. Tyckte den var intressant. I Sverige har vi som längst haft en 34 årig period med negativ real avkastning på aktier. Skulle gissa att det är den som typ slutade 1930-ish.
samt denna var också intressant:
Källa:
Menas det hur varje lands börs har berörts?
Exakt, vad är den längsta perioden ett enskilt lands börs har gått.
Så ännu en av fördelarna med globala fonder. ![]()
![]()
![]()
![]()
Kruxet är att länders ekonomi är betydligt mera sammaflätade idag än på exempelvis 30-talet. Rasar USA har jag oerhört svårt att se att Europa och inte minst Sverige inte går samma väg.
Så är det. Men jag sitter hellre med ett par globala fonder än fonder baserade på ett enskilts lands börs.
Räknar som sagt alltid med att börsen kan dyka 50% imorgon. Blir då sällan besviken. Men sen är jag lite speciell, så mitt tanke-hack funkar nog inte för alla. ![]()
All in Österrike - nu vänder det! ![]()
Det är för sådana här poster forumet behöver en schysst raket-emoji. #AustriaToTheMoon
För dom med lång sparhorisont har Österrike också en obligation med 100 års löptid.
Man blir inte direkt sugen på mer Sverige bias, och ännu värre Norge. Dk och Fin inte ens med på Worst 20,30, 50 års listorna.
Man kanske skulle satsa på andra sidan sundet som home bias istället, i Novo Nordisks förlovade land. Som Skåning känns ju det rätt hemma ![]()

Lex Imperium - köp inte i imperier som strax implodera.
I sanningens namn har uppställningen ett
begränsat värde.
Tag Tyskland. Efter första världskriget fick de betala ett oerhört krigsskadestånd, vilket i praktiken gjorde att Hitler kom till makten och vi fick ett världskrig till. Tacka sjutton för att börsen gick dåligt i årtionden.
Tar man USA däremot, så klarade landet länge utan att delta. De kom in i slutet med “en riktad insats” och avslutade kriget. Kriget påverkade USA därmed extremt mycket mindre än Tyskland.
Som kuriosa är detta roligt att läsa, som beslutsunderlag är värdet näst intill noll.
Om jag fortsätter lite till i min analys, så kan jag säga några ord om värstingen på listan Österrike.
I början på 1900- talet fanns dubbelmonarkin Österrik-Ungern med stora interna stridigheter. Det var ju mordet på dubbemonarkins tronföljare som utlöste första världskriget. I det påföljande kriget deltog sedan Österrike-Ungern på på det förlorande Tysklands sida.
Att idag undvika österrikuska aktier på grund av något som hände i början på 1900-talet är givetvis enbart dumheter.
Ja det var mest ett skämt. DK likaså eftersom den börsen är vadå 80% ett bolag, Novo N.
Men visst är det ändå en tankeställare att Sverige inte alltid gått så bra, trots att vi undvikit två världskrig även om det var en tuff period de första 3-4 årtiondena på 1900 talet som refereras i materialet. Kanske vi drabbades hårt eftersom Tyskland är och nästan alltid har varit vår största handelspartner. Då blir vi ju känsliga som exportberoende land.
Så Sverige bias i portföljen kanske man ändå ska hålla i schack. För mig visar det som andra tagit upp att globalt är det bästa riskjusterat.
Menar du mig?
Jo precis det jag menade. Inte investera i imperier som har stora problem, precis som du beskriver. Idag är ju inte Österrike del av ett fallerande imperium så det gäller ju inte det landet.
”Imperier” man kanske borde funderat på i mer närtid var såklart Ryssland. Man skulle kunna dra liknande paralleller till Kina, som har en inte riktigt upprätthållbar affärsmodell.
Sen är det ju ganska Un-knowable när imperier trillar ihop så återigen global exponering är väl det bästa ![]()
Sant. Men det fick mig ändå att googla på Österrikiska företag och utöver en massa skidtillverkare var det väl mest AKG som sa mig någonting, eller rättare sagt, som sa mig mycket.
Alprestauranger som lever på fulla svenskars alkoholkonsumtion drivs nog i mindre skala. ![]()
Under ett gäng decennier efter krigen har de nordiska länderna också satsat på stor statlig sektor, sociala skyddsnät och infrastrukturprojekt. Jag tänker att det avspegla(de)s i annan sorts rikedom än klirr på kontot.
Mer RIka Tillsammans 2.0 än OG RT.
(Hur väl det sedan funkar idag behöver inte hyenorna på forumet dra igång ett stickspår om.)
Historiska siffrorna för Sverige: en bock i VVDJS-listan. Men - historisk avkastning != framtida avkastning. Är man lite äldre och vill konsumera sina pengar är man mest intresserad av uttagsfas. Och horisonter nästa 20-40 år.
Korrelationen mellan vad som hände 1930-50 talet i Sverige och nästkommande 25 åren…? Ja inte vet jag ![]()