Långtidsspar längre än en livslängd

Hej,

Jag är ny här men har läst en del från rikatillsammans och även lyssnat på en del tidigare.

Nu till frågan:
Går det att sätta upp en variant av sparande med sin bank eller liknande institut där man inte får ta ut pengar förrän om 100 år eller vid önskad mängd pengar.

Vi vet ju att ränta på ränta är bra och om man bortser från förvaltningsavgifter och risker att ens bank kanske inte lever om 100 år går det att rent juridiskt skriva något sådant så att man kanske kan ge sina barnbarn om man får några sådana en mer eller mindre rejäl buffert som kan användas till framtida investeringar eller till att slippa välja jobb med hög lön och istället fokusera på att trivas eller att göra gott för samhället även om det kanske är en skitlön.

Det finns ju intressanta lösningar på sådant där en fond man satt upp till barnen betalar ut en klumpsumma eller en månadsersättning extra om man har ett jobb som gör nytta men inte får tillräckligt betalt (vi kan alla tänka oss dessa jobb hoppas jag).

Så är det någon som kan tänka sig något sådant eller har rent av kunskap om hur man sätter upp ett sånt sparande?
Jag tar även gärna emot kritik på mitt tänkande kring sparandet, jag vet att det finns de som tycker att det är orimligt att spara hela barnbidraget till barnet och förstår kritiken, så det måste finnas kritik mot ett sånt här tänkande kring långtidssparande också.

Väl mött

Kan absolut inget om det här men tänkte direkt på någon form av stiftelse. Där enbart “släktingar i rakt nedstigande led” som kan få pengar därifrån?

Precis så tänkte jag med. :slight_smile:

1 gillning

Utan att ha tänkt efter alls testar jag några tankar:

Många eller iallafall flera hockeystjärnor, skådisar och andra kändisar med en för tanken svindlande hög inkomst har inom bara några år efter pensionering gjort sig bankrutta, gått i personlig konkurs. Med det sagt tror jag det är lika viktigt att fundera på hur man överför ett hållbart ekonomiskt synsätt och leverne som att överföra en summa pengar.

1 gillning

Utan att vara insatt så låter det som att du söker en “trust fund”. Jag är osäker på om du kan sätta upp en sådan utan en specifik person i åtanke som mottagare till det sparade kapitalet. Men jag tror att följande länk kan svara på frågan

Man kan göra en ungefärlig sådan sak med hjälp av testamente i Sverige och särskild förvaltare. Vi har en sådan variant i vårt testamente.

1 gillning