Håller delvis med, men det är alltid svårt att i nuläget veta vad vi i framtiden kommer se tillbaka på som rätt. Åsikter och värderingar förändras, mänskligheten rör sig inte i en rak linje ifrån dåligt till bra, mycket är subjektivt. Vapen och försvarsindustri exkluderas fortfarande i många ESG-fonder, men synen på denna industri har totalt förändrats på bara ett år.
Andra saker som exkluderas som gambling och sprit ser jag som negativt för samhället, men inget vi kommer bli av med så länge vi låter människor göra egna fria val. Om mänskligheten finns kvar år 2500 och jag var tvungen att satsa alla mina pengar på en enda förutsägelse, så skulle jag satsa på att gambling och sprit fortfarande förekommer
Ja, den har klart förändrats då världen inte precis är i fred just nu. Precis motsatt det som är en av FNs grundpelare. Tänk ett scenario där fred, säkerhet och nedrustning, hållbar utveckling och fattigdomsbekämpning samt mänskliga rättigheter och demokrati hade varit lika i alla länder i hela världen. Då tror jag inte att vapen och försvarsindustrin hade varit speciellt inkluderade i någon fond Men man kan ju drömma… Dock hoppas jag som sagt att fler och fler går mot att exludera det som i alla fall jag anser bara förvärrar världen. Jag hoppas och tror ändå i längden att det det som påverkar vår värld negativt (vad nu allt de innebär) inte finns i fonder…
Jag hoppas man kan inse att sprit är gift för kroppen, precis som andra droger. Min tes är att det fortfarande bara är lagligt då staten accepterat det sedan för lång tid tillbaka. Man förbjöd det ju en gång. Varför inte igen? Gambling är inte heller speciellt positivt men beroenden finns inom så otroligt många områden och det är nog en mänsklig känsla som inte går att stoppa. Någon har beroende för att spela på lotto, en annan har beroende på att spela datorspel, en tredje har beroende på att samla frimärken. Vi kan inte stoppa alla beroendeframkallande saker men vi kan i alla fall stoppa att det supporteras från människor som inte ens vet att det t.ex. ingår i den global indexfond dom investerar i…
Jössens va långt dehär blev och jag känner att jag glider mer och mer off-topic. Jag stannar här. Nu är det bara mina spekulationer som kommer fram