Länsförsäkringar Global Indexnära och Sverige Indexnära byter index och förvaltare

Landade den här tråden i något?
Länsförsäkringar global indexnära - fly eller behåll?

Hej Adam, välkommen till forumet!

Småspararguiden som brukar rekommendera LF Global Indexnära, skrevUtav det jag vet och har förstått hittills ser jag därför ingen anledning att ändra våra rekommendationer.”

• Antal bolag har knappt blivit färre.
  • Vissa bolag har blivit viktade annorlunda (pga ESG).

Det är fortfarande den billigaste globalfonden. Den var ESG även innan denna ändring. Vill du inte ha ESG kan man köpa Avanza Global istället (som tyvärr är några punkter dyrare pga högre skatt på utländska utdelningar).

3 gillningar

Tack för svar :slight_smile: Flyttade precis över en ansenlig summa från försäljning av andra fonder till LF global indexnära och hade helt missat ändringen, så blev lite orolig. Då sitter jag still i båten tillsvidare :slight_smile:

1 gillning

Det är fortfarande en kanonbra fond! Allt är en smaksak, precis som med allt annat.

2 gillningar

Håller med. Jag har den alltid som en komplement till LF global

1 gillning

Nu verkar samtliga indexfonder hos Länsförsäkringar gå över till ett renodlat ESG-index, och slutar därmed vara och heta indexnära från och med 25-26 oktober. https://www.lansforsakringar.se/skane/privat/bank/spara/fonder/fondhandelser/

De kommer följa respektive regions Target Market Exposure Paris Aligned Benchmark Select index.

6 gillningar

Eftersom DNB Global indeks är en norsk fond så betalar de 22% skatt på alla utdelningar som fonden får in. De kan dock göra avdrag för källskatter. När jag läste årsrapporten 2021 så var den extra skatten till norska staten ungefär lika mycket som de källskatter som redan dragits. En krass uträkning gav att det medförde en extra kostnad på ca. 0.1% det året.

Jag befarar att när aktie-värderingar sänks och den årliga utdelningen procentuellt ökar så kommer det medföra en väsentlig kostnad för fonden.

Jag hade istället placerat mina pengar i en irländsk UCITS-fond eller i Swedbank Robur Access Global.

Utan att nörda in sig exakt i årsredovisning kan man se långsiktigt att det skiljer knappt något i avk mellan Avanza Global, Dnb Global indeks och LF Global indexnära. :+1: .

3 gillningar

Hittade detta angående DNB: Exclusions - DNB - verkar som de med har exkluderingar av olika slag tyvärr :-1:

Det är så att alla exkluderar lite då ingen vill ha värsta aktier :joy::person_tipping_hand: . Lite exkludering blir det :sunglasses: . Om man vill ha Porr aktier och liknande får man satsa separat i de :wink: .

Det är väldigt marginellt väl?

Är inte så intresserad av att investera i LF Global på grund av jämförelseindexet.

“Morningstar Developed Markets Target Market Exposure Paris Aligned Benchmark”

Ett relativt nyskapat index och inget som görs av en enligt mig, pålitlig indexleverantör som MSCI.

Om jag förstår det rätt så ska de minska “koldioxidintensiteten” med 7% per år, vad innebär detta? Att det mätta CO2-utsläppen av företagen ska vara 7% mindre varje år? Om 10 år vad finns det kvar för fonden att äga? Känns som en ränta-på-ränta effekt på ESG? :rocket:

Vilket blickar bakåt i tiden, inte framåt.

Den nya inriktningen på ESG fonder verkar ha varit lukrativt för länsförsäkringar,

4 gillningar

De där är med ESG är lika mycket fluga som paddel, bara andra målgrupper.

De kör väl lika mycket bil (ja elbilar påverkar också negativt) eller köper varor som fraktas från Kina ! Eller mat och kaffebönor från världens alla hörn.

Sitta där o gallra bolag o sko sig på andras okunskap !

2 gillningar

Japp så har man den ena där så är det onödigt att byta.

1 gillning

Ja då jag har bytt tillräckligt många gånger under 2023 och aldrig blivit helt nöjd :smile: håller jag mig till det vad jag har just nu i portföljen :raising_hand_man::+1:

Jag tror att fler och fler fonder och index överlag kommer gå mot ett mer hållbart håll över tid. Några kommer säkert fortsätta ha “icket gröna” bolag inkluderade. Det återstår dock att se hur mågna och hur snabbt som gör det.

1 gillning

Menar du “gröna” bolag eller menar du ESG? Problemet med ESG att det blivit så brett att det kan betyda nästan vad som helst. Allt ifrån det klassiska bolag som inte bidrar till klimatförändringen, till mänskliga rättigheter, konsumentskydd, djurrätt, rättvisa löner, inflytande på arbetsplatsen. Det mesta är bra grejer såklart, men det blir snabbt subjektivt när man går in på detaljerna, och svårt att mäta.

Cynikern i mig har t.ex. väldigt svårt för ordet social sustainability. Vi människor har behandlat varandra illa i hundratusentals år, det finns inget ohållbarhet i det, om man med ohållbarhet menar att det kommer ge konsekvenser i framtiden om vi inte slutar med det. Till skillnad mot klimatkrisen som har en rätt tydlig och allvarlig deadline… :smile:

1 gillning

Ja jag syftade mer på “gröna” bolag som inte negativt påverkar klimatet.

Jag håller med om att det är svårt att mäta det du nämner men samtidigt tycker jag det bättre att exludera bolag som går bakåt i tiden istället för framåt… :neutral_face:

Jag skulle visst säga att det är ohållbart att vi människor behandlar varandra dåligt. Om inte alla hjälps åt att minska klimatpåverkan kommer det inte gå. Alla måste då ha rätt förutsättningar till att hjälpa till. Men det tror jag verkligen inte alla har idag och det är nog inte dom som har det dåligt som valt att ha det dåligt. :thinking:

1 gillning

En förändring på marginalen kan ha stor påverkan av utvecklingen - vinsten är ju också “på marginalen”!