Länsförsäkringar Global Indexnära och Sverige Indexnära byter index och förvaltare

Kommer behålla LF global tillsvidare :smile:

4 gillningar

Jag läste precis det här blogginläggetAvanza. Skulle det kunna indikiera att Avanza är påväg åt samma håll så småningom?

Från blogginlägget:

Vi ska sätta ett kortsiktigt mål (5-10 år) i linje med 1,5 graders målet. Det innebär att vi kommer behöva minska våra direkta och indirekta utsläpp med 4,2 procent per år. Vårt fondbolag ska även öka andelen direktinvesteringar i företag med egna reduktionsmål i linje med Parisavtalet.

6 gillningar

Blir snart inga fonder kvar i portföljen då

3 gillningar

Dnb Global indeks :partying_face::+1:. Total avg 0,24% och minimal exkludering just nu :person_tipping_hand::partying_face:

3 gillningar

Jo precis, sen går det en vecka efter fondbytet så byter DNB till nån überhållbarhets-ESG-profil.

Kör Avanza global tillsvidare

Har ju råvaror o gruvbolag o annat ”Anti-ESG” i andra fonder så

Jag tror alla är på väg ditåt.

För mig personligen är det välkomnat. Men har man annan åsikt bör man nog snart börja titta på ETF:er. Kanske skaffa ett konto på Frejvid?

2 gillningar

Inte AMF Stategifond Global snart då ? :sunglasses:

Dyrt 0,40% i förvaltnings avg :clap::+1:

1 gillning

Jag har styrt över större delen av mitt månadspar till iShares MSCI ACWI UCITS ETF

3 gillningar

Även med hävstång?

Fattar ju att man kan belåna LF global men i en kollektivavtalad tjp där det brukar vara lite rabatt på fonderna måste ju denna va perfekt med många år kvar.

Hehe. AP7 kostar 0,10% i avg minus 0.25% i statlig skattelättnad + hävstång . Det kan man kalla riktig bra produkt :heart_eyes::partying_face::joy:
Själv har jag Nordnet och har inte tillgång till Amf strategi global :+1:

1 gillning

Den blir säkert riktigt bra om jag får välja den i Saf Lo fondförsäkring hos Amf. Då kostar fonddn 0,20% i avg. Så dyrt är det knte om det kostar 0,40% privat speciellt om lyckas ge överavkastning :ok_hand::clap:

Hej på er.

Nu när LF global indexnära går åt det mer hållbara hållet, är den mer värd nu ut ett perspektiv ”hållbarhet kontra kostnad” i jämförelse med storebrand global plus? Innan var det för mig lätt att tänka att storebrand global plus var värd den dubblade avgiften på 0,42% pga miljöarbetet i jämförelse med lf som då i stort sett inte hade något alls.

Men nu när Lf börjar blir mer Esg så tycker jag det blir svårt igen att välja?

Jag ser ingen större skillnad även efter deras omstöpning av LF Indexnära. Storebrand Global Plus dedikerar ju 10% åt hållbara företag med lösningen på morgondagens problem. Nu pratar vi inte om enstaka företag som exkluderas, utan hela 10% av hela fonden som inkluderas samtidigt som många företag exkluderas. Vill du ha en global indexnära fond med stort fokus på hållbarhet och miljö, är Storebrand Global Plus en stjärna.

En dubbel så dyr stjärna :joy::joy::joy:. Onödig dyr stjärna :ok_hand: . Det blir alltid index - avg. Sedan får man ha det om man störs inte av det :+1: . Inget fel på fonden men förv avg dyrare än 0,20% blir inte så billigt långsiktigt om man räknar in även källskatt avg :+1:

Där har du faktiskt fel, då Global Plus inte följer globala indexet (MSCI World) och framförallt inte samma index som LF’s fond. Utöver det, har Global Plus dessutom avkastat mer än LF’s fond. Även efter att alla eventuella avgifter och skatter tagits i beräkning. Billigt, bra och ett ESG-föredöme paketerat i en indexnära globalfond.

Vem garanterar att den kommer ska LF Global indexnära på 10-20 årssikt? :+1:
Om det inte följer samma index som LF är det inte så konstigt att den uppför sig annorlunda både upp och ner . Vad kommer bli bättre eller sämre är det ingen som vet idag. Det vad vi vet är att det kostar dubbelt så dyrt :+1:
Fattar inte vad den gör så avancerat att den måste kosta 0,20% dyrare ? Jag har helt rätt när jag säger att den är 100% dyrare :ok_hand: . Att den gick lite bättre senaste 5 år jämfört med LF betyder inte att den kommer bli samma nästkommande 5 år :wink:

1 gillning

Det blir alltid den index som Global Plus följer - 0,40% hur än man vänder på det . Jag vet att den följer inte exakt samma index som LF . :+1: .
Det är bra fonder i alla fall. Att jag gillar billigare max 0,20% i avg kan jag inte förneka :joy::person_tipping_hand::+1: . Sedan fattar jag att fondbolaget vill ta extra betalt för Esg exkludering då det är poppis idag :wink:
Ser ut som Dnb Global indeks och Storebrand Global Plus följer samma jämförelse index :wink: ?

Likt @Anonym så tycker jag att Storebrand Global Plus är i en annan liga.

Men man kan ju alltid göra en egen mix också, t.ex. så här:

Andel Fondnamn Avgift
80% LF Global Indexnära 0.22%
10% Plus AllaBolag Sverige 0.22%
10% Proethos Fond 0.69%
0.27%

Jämför mot dyrare portfölj med Storebrand:

Andel Fondnamn Avgift
90% Storebrand Global Plus 0.42%
10% Plus AllaBolag Sverige 0.22%
0.40%
3 gillningar

Intressant jämförelse med avgifterna!

Problemet är att jag gärna även vill att min globala del gör lite ”skillnad” i hållbarheten då den innehåller så mycket kapital (strax över 50% av portföljen för mig). Blir nog att jag har kvar den ändå, något som jag inte tittat på innan är hur många ifrågasatta branscher som fonderna innehålleroch det var ändå stor skillnad mellan Lf och storebrand där så det gjorde mitt val lättare ändå.