Avgifterna står på fondsidorna
Kan Avanza Global nu, trots källskatten, konkurrera med 0,22 % avgift hos LG Global indexnära tro? Jag får räkna på det imorgon förmiddag…
Har bara sett det på Avanza. Har inte koll på om detta gör den billigare än LF Global efter skatterna.
Wow är överraskad från att Länsförsäkringar var mest ägda global fond till att nu vara Avanza global mest ägda global fond på Avanza.
Jag tror LF kommer tappa en hel del kunder pga detta.
Man kan ju hoppas och då kanske de kan sänka priset ännu mer. 
Vad kostade Avanza Global innan? 0,11?
Snarare att fler och fler köper Avanza Global helt enkelt för att Avanza gör väldigt mycket reklam för sina egna fonder överallt.
Avanza nämner aldrig att totalavgiften ändå är högre pga annan källskatt, de har kört med “världens billigaste globalfond” sen starten. Oavsett om det är 0.10% eller 0.08%.
Ja eller låta bli att byta index 
Undrar vad Konsumentverket tycker om en sån marknadsföring? Den är ju direkt vilseledande.
Avanza global är ju inte ens billigast i förvaltningsavgift eftersom de även säljer en global ETF för 0,05%.
Dock blir den förmodligen inte billigare för småspararen pga transaktionsavgift, växlingsavgift och spread, den har även säte i Luxemburg
Precis. Den marknadsförs som den billigaste globalfonden i världen utan att vara billigast
Blev också sugen på att följa flocken men jag väntar. Vill ha fler perspektiv, tänker på skatteeffekten och ifall Avanza global är så lovande om totalavgiften
Jag slängde precis in en anmän till KV så får vi se vad de tycker. Skulle gjort det år sedan men det blev aldrig av, även fast jag blev relativt sur när jag påpekade avgiften till Avanzas kundtjänst och blev dumförklarad 
Det verkar inte som att kostnaden, trots avgiftssänkning, kan konkurrera med 0,22 procent hos LF Global indexnära.
Citerar @janbolmeson text på denna länk (https://rikatillsammans.se/vad-ar-bast-lysa-avanza-global-eller-en-egen-portfolj/) men med uppdaterade siffror i fetstil:
Avanza Global har enligt Avanza 67,9 % av sina innehav i USA. Givet att S&P 500 har utdelningar på ca 2 % per år innebär det 1,358 % (=67,9 % x 2 %) av avkastningen som ska beskattas med 30 % skatt i USA på grund av beskattningsavtalet som Luxemburg har med USA.
Det innebär att Avanza Global har en intern skatteavbränning på 0,4074 % (=1,358 % x 30 %) som inte syns i några nyckeltal. Den kommer bara synas som en underprestation mot index. Därför är det inte orimligt att t.ex. argumentera för att kostnaden för Avanza Global är högre än de 0,08 % som anges, kanske uppemot 0.4874 %.
Den sista siffran ska ses på med reservation för att Avanza fonders VD i en intervju från 2018 med Småspararguiden sagt att Amundi som har hand om fonden som Avanza Global matar till tar hänsyn till beskattningen och optimerar för att minimera avbränning av skatt.
EDIT: Jag har noterat att @Johann i tråden som diskuterar Avanza Globals avgiftssänkning (Avanza global nya avgift, 0.08% - Nr 12 av Johann) kommit fram till att avgiften med skatten inräknad är 0,28 %. Jan och Johann har räknat på olika sätt. Jag citerar det nedan:
En möjlig slutsats att dra från beräkningarna är att oavsett om man räknar kostnaden på det ena eller andra sättet ”vinner” LF Global Indexnära. Men Johann ställer viktiga frågor i inläggets avslutning som man själv kan ta ställning till.
Då var det hej då till denna fond. Jag önskar en globalfond, ingen klimatfond.
Hej!
Överväger att byta LF global till Swedbank Robur Access Global A (0,26% avgift)
Skulle bli tacksam om någon hjälpsam person vill svara på 2 frågor.
- Är den lika bred som LF global var innan de byte index?
- Är den billigare än Avanza global med skatter och totala avgifter inräknade?
Bonusfråga. Vilken globalfond investerar ni i och varför?
Stort tack för svar på förhand 
- Nej, I skrivande stund har Swedbank Robur Access Global 962 innehav ( Morningstar 31 maj) jämfört med LF Global som hade 1500-1600 innehav före indexbytet.
- Inget du behöver tänka på då skillnaderna är mikroskopiska och inte skrivna i sten utan kan förändras över tid.
Jag har lagt ner mitt micro management av fonder och flyttat kapitalet till Opti, Betterwealth och Lysa.
Anledningen är denna tråd:
Alla möjliga kombinationer av portföljallokeringar och jag blev mest trött av att läsa den. Inget fel på tråden @Jakke ![]()
Jag har trixat med momentum-strategier och allvädersportföljer vilket jag slutade med före tråden startades. Och när denna tråd blev verklighet bestämde jag mig för att lägga ned pillandet helt, och det enda jag behöver tänka på nu är att peta in pengar i robotarna.
Samtidigt frigjorde man lite tid till annat i livet ![]()
1 - Nej den är smalare än LF. Swedbank har 962 innehav (källa: https://www.morningstar.se/se/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000W8C0&tab=3) LF hade 1551st innehav sist jag kollade.
Men det är ändå en bra fond. Den exkluderar dock väldigt mycket så det behöver man ju ta ställning till om man vill ha den fonden.
2 - kanske aningen billigare. Jag har för mig att Avanza ligger runt 0,3 totalt i avgift.
Bonus - jag använder Lyxor Core MSCI World. Använder den för att på den plattformen jag sparar på så är den en av de billigaste och bredare etf:en utan transaktionskostnader och växlingsavgift vid köp. Upptäck vårt utbud av indexfonder
Edit - tvåa på bollen redan bra svar ovan från håkan.
Du har redan riktigt bra sparande i LF Global indexnära 
. Därför behöver du inte göra något . Det är riktigt bra som den är