Ok jag ger upp
Omöjligt att hitta rätt siffra.
@morgan007 kanske ändå har en poäng med att det finns för många index ![]()
Ok jag ger upp
Omöjligt att hitta rätt siffra.
@morgan007 kanske ändå har en poäng med att det finns för många index ![]()
Ingett att bry sig om! Riktigt bra global indexfonder överlag
. Bara undvika dyrare än 0,30% i förv avg 
Absolut, jäkligt mycket bang for the buck med ~1500 globala innehav för 0.22 % ![]()
Lyssnade på Nordnets podd där de hade två förvaltare med, där sa den ena att det finns forskning på att ESG-värde och att sänka co2 inte alls bidrar till minskade växthusgaser. Någon som vet något om detta? Vad är det för forskning han menar och stämmer detta?
Fråga 2, hur gör man flytt från Länsförsäkringar indexnära till avanza global lättast? Måste jag sälja och köpa eller kan man “byta fond”? Jag vill ju ha kvar min statistik med avkastning… Jag har ett exceldokument där jag varje månad skriver inköp och nuvarande värde, blir väldigt skevt om jag måste sälja och “ta hem vinsten” för att sedan köpa och då kommer det se väldigt skevt ut.
Smidigast är att behålla LF Global indexnära då den är minst lika bra som Avanza Global 
det är en principsak att jag som nightowl inte vill ha något aktivt i mitt val som indexfond. Jag vill äga en marknadsviktad indexfond och struntar helt i co2 eller ESG-värden. Skulle gärna vilja läsa forskningen som jag frågade om ovan för att dra mina egna slutsatser
Varför rekommenderas Avanza global om den interna skatten resulterar i en faktisk avgift på 0,3?
DNB, Swedbank och Skandia har alla globalfonder under 0,3%
Har jag missat något?
Nu rekommenderar inte jag Avanza men jag tror de syftar på att Amundimatarfonden inte exkluderar företag.
Själv har jag SPDR MSCI World med 0,12% i avgift och registrerad i Irland. Tillkommer courtage och växling då såklart.
Okej. Finns det någon källa på att den inte exkluderar bolag? Detta är nytt för mig.
Hur många bolag ingår totalt i länsförsäkringar global index nära?
Lysa har väll ca 8000 bolag i deras breda portfölj.
1551st bolag enligt morningstar.
Är det inte bättre att investera i lysa som har ca 8000 bolag istället för länförsäkringar global som har 1551 bolag?
Hur ser ni på detta?
1551 bolag är väldigt många bolag. Men däremot tycker jag personligen att man bör ha med även Småbolag och tillväxtmarknader. Det får man inte i LF global men man får det genom Lysa.
Det går mig veterligen inte ha sin tjänstepension hos Lysa så för tjänstepensionen kör jag majoriteten i Länsförsäkringar Global indexnära på Avanza 
Minst lika bra. Ingetting att vara ledsen över ![]()
.
Sedan om man känner att natt sömnen blir bättre med några tusen aktier till kan man ta in 10% Avanza EM och 10% Handelsbanken GL småbolag index. Då är man uppe i ca. 4900 st aktier. Mer avancerat än så är det inte
.
Om man vill ha 10% Sverige får man ta in Plus Allabolag Sverige index. Men då har man krånglat till det att det blir knappast värt göra det själv . Då gör det Lysa mycket bättre automatisk .
Storebrand Global All Countries är inte helt fel för 0.32%
Är en av fonderna jag har i min tjänstepension. Gillar den trots att den är lite dyrare.
Verkar som Avanza Global (0,08%) och Avanza Emerging Markets (0,26%) sänkts i avgift.
Intressant. Någon som vet mer?
Har du en länk om nyheten?