Så är det större risk i DNB? Om NOK kraschar…
Tänk om Sek kraschar 
? Är Sek säkrare än Nok ock DDK 
? Allt kan hända men tyvärr måste man ta högrisk på börsen om man vill bli långsiktig vinnare. Ingetting kommer av sig själv 
Innehaven är ju inte i NOK. De är i lokala valutor där aktierna är noterade. För globala fonder är 60-70% i USD. Hur NOK rör sig dagligen påverkar inte innehaven i USD när du säljer dag X. Samma med de andra valutorna.
Mhm antar att fonden kan likvideras i annan valuta om nu NOK försvinner.
Nu när LF tagit hem förvaltningen sedan ett par dagar kanske vi kan få mer info om ändringar osv? Ni som redan haft kontakt kanske kan höra er för igen?
Du kan läsa mer om indexet här:

Sen meddelande från Peter Svalstedt:
“Vi tror att detta är en bra förändring, både för våra kunder och för vårt klimat.
Den globala exponeringen kommer att vara kvar likväl den låga avgiften på 0,20%.
De exkluderingar som tidigare har varit gällande kvarstår och är inte utökad. Den stora förändringen är att vi väljer Morningstar som indexleverantör och som skapar ett index som ligger i linje med Parisavtalets klimatmål.
Det indexet har cirka 1.500 innehav (att jämföra med tex MSCI World som har ca 1.600). Det indexet innebär är att CO2-avtrycket sänks med initialt 50 procent – därefter med 7 procent årligen. Det innebär att vissa högutsläppande bolag minskas ned i vikt något medan bolag som släpper ut mindre eller har en bra framtida prognos viktas upp något.”
Tack för info, var det index som jag gissade att det skulle bli.
Tackar så mycket. Det ser riktigt bra ut 

Vad säger du @Nightowl om den nya global index som LF Global indexnära ska följa ![]()
? Gäller även @Anonym
. @Anonym brukar vara högljud med ![]()
. @janbolmeson brukar gilla säga något med
eller @JFB ![]()
Är ni säkra på att det är det som dom ska följa. Tolkade som att dom skulle skapa ett nytt index:
Det ser ut som Peter nya fondförvaltare har postat det 

De ska egentligen inte följa något specifikt index tror jag.
Fonden har bara som mål “att så långt som möjligt efterlikna utvecklingen på de aktiemarknadsplatser som fonden placerar på”
Och sen så kommer man att jämföra avkastningen mot jämförelseindexet Morningstar Developed Markets Target Market Exposure Paris Aligned Benchmark Select NR USDs avkastning
Men de är duktiga i sin informationsbroschyr: https://doc.morningstar.com/Document/b636ad08ba238a93b768ee77ff706bd9.msdoc/?key=b9f1f970e71ab35ebb8299a03a0117c2e3ebb292872b668ea92e3b8d3ba9b3e79a8a45e5a3afde3e och redovisar tracking error, så det kommer vara lätt att utvärdera 1 gång per år ifall de har uppnått sitt mål
Intressant! Är du säker på att det är det indexet?
Gör mig mindre än helnöjd typ
-
Stylebox något mer mot tillväxt medan jag gillar värde, åtminstone vill inte att det ska styra över mer mot tillväxt eftersom det redan var tiltad mot just tillväxt
-
Mer topp-koncentrerad. Som jag får det till +5%enheter i top-10 innehav.
Index länken säger top-10 innehav 22%
Om jag lägger ihop top-10 innehav på Avanza för LF så är det 17%
Tex. #1 innehavet Apple går från 4.65% till 6.9% -
Mer Tech med nästan +3%ennheter, förvisso har tech rasat bra men jag tror P/E kontraktionen kan hålla på ett bra tag till med stigande räntor
-
Mindre Råvaror ca -1%enhet. Vill jag absolute inte ha mindre av.
-
Mindre Energi drygt -2%enheter. Vill jag absolut inte heller ha mindre av.
Precis därför jag inte gillar när folk meckar med mina indexfonder 
Missnöjd / Byt på en gång
. @JFB
Nej, inte jättebråttom. Sitter just och klurar på att öka aktie allokeringen, och vill inte då sitta upplåst i ett fondbyte som ju kan ta ett antal dagar. Tänker att jag gör om-allokeringen och bytet samtidigt 
Jag behåller 100% och känner mig nöjd. Den blir likt Spp och Swedbank och Skandia
. Gillar lite pillande 

Småspararguidens senaste om ändringarna i LF global indexnära.
Där är det tydligt att innehav viktas olika. Apple går från 4.80% i MSCI World till 6.64%!
I “ESG Methology Statement” nämns att innehav viktas utav
- Climate Transition Matrix
- Corporate Target Setting
- Tilt weighting to satisfy decarbonization constraints
Säger inte så mycket, men tydligt att de viktar innehav lite fritt.
Innehavsmässigt verkar indexet ha 1508 innehav. Jämfört med 1539 i MSCI World. Så en skillnad på 31 innehav. Men nya indexet, om jag förstår rätt, exkluderar redan allt som är i Länsförsäkringars exkluderingslista?
Och det är 168 innehav i MSCI ACWI som LF exkluderar, oklart hur många i MSCI World men det kan säkerligen vara 31 innehav. Så om jag tänker rätt så är det mer eller mindre exakt lika många innehav i båda indexen. Men att de som sagt kan viktas lite fritt mellan indexen.