Sedan om man blandar lite 80% LF Global indexnära / 20% LF Tillväxtmarknad indexnära då blir det ca. 2600 st aktier i portföljen om man vill ha det bredast ![]()
.
Eller på avanza likadant Avanza global/Avanza Emerging markets. ![]()
![]()
Jag tror du hittar ledtrådarna i när du skriver ut akronymen… “Social” och “Governance”.
Tack Alec!
har en följdfråga i och med att jag har Avanza;
Om man nu har månadssparat i LF Global som finns i Barnportföljen och skall byta till Avanza Global, skall man “Byta” alla LF nu till Avanza Global eller låta LF vara kvar och fortsätta sparande i Avanza Global?
Tänker på att Dollar kursen är nu hög samt att det är ganska voatilt på marknaden…försöker att hitta bästa vägen frammåt utan att det “kostar” för mycket med detta byte.
För det första är det bra att veta varför du byter fond eller tar nya investeringar till en annan fond. Är det viktigt för dig med det långsiktigt teoretiskt något bättre utfallet från en bredare globalfond? Är det viktigt eller oviktigt för dig att investera eller inte investera i fonder som ägnar sig åt ESG?
Det finns alltid en risk och en möjlighet med att ligga utanför marknaden, om utfallet blir positivt eller negativt är omöjligt att veta. Men oddsen borde vara väldigt nära 50/50.
Är inte ens säkert att Avanza kommer avkasta bättre en LF.
Mitt förslag, gör det som känns bäst.
Nu bytte jag till Avanza Global. Kom på mig själv med att gå runt och störa mig på godhetssignalerandet med ESG-fonder. Nu får tiden utvisa om det var klokt eller inte.
- Redan 2015 började LF fasta ut kolbolag.
- LF skärpte sina investeringar ytterligare 2019 för att möta parisavtalet, med fler exkluderingar.
- LF skärpte sina investeringar ytterligare 2020, med fler exkluderingar.
- Nu 2022 skärper LF ytterligare sina investeringar, med fler exkluderade bolag (nu genom nytt index istället för längre intern exkluderingslista).
Ingen brydde sig 2015. Ingen brydde sig 2019. Ingen brydde sig 2020. Nu 2022 blir det plötsligt en lång debatt huruvida LF blivit sämre pga nya indexet. - Senaste skillnaden är inte stor. De hade ~1500 innehav innan, och har sagt att de kommer ha ~1500 innehav efter nya ändringen.
- De har sagt att avgiften inte kommer ändras, d.v.s. de kommer fortsätta vara den billigaste globalfonden.
- Gillar man inte hänsynstagande av ESG vid urval av bolag, eller inte gillar att exkludera bolag av annan anledning (trots att detta redan skett i många år), så är bästa valet Avanza Global. Den kostar 0.3% om man tar hänsyn till skatteeffekter på utdelningar, d.v.s. minimal skillnad från LF Global. Men den finns bara att handla hos Avanzas plattform.
Tack för sammanfattningen.
Det är nog två grupper sparare som påverkas, de som inte gillar klimatarbete och de som verkligen gillar ansvarfulla investeringar.
Jag kommer utvärdera och se om jag ska byta min Länsförsäkringar klimatindex (0,6% avg)mot ny upplagan av länsförsäkringar global indexnära (0,2% avg), men klimatindex har avkastat bättre.
LF global indexnära byter index. Inte bara exkludering av bolag, utan det är en annan viktning av bolagen. Motsvarighet till “gamla” LF global indexnära finns som exempelvis Avanza global eller DNB global indeks.
| Fondnamn | Avgift | % fossila bränslen | Antal innehav |
|---|---|---|---|
| LF Global Indexnära | 0.22 | 6.68 | 1445 |
| LF Global KlimatIndex | 0.65 | 2.62 | 475 |
| LF Global Vision | 1.51 | 2.05 | 104 |
Antal innehav är från fondtoppen.
Så Klimatindex och Indexnära är två helt olika fonder, Klimatindex har mycket mycket färre innehav. Men visst, ju mer hållbar Indexnära blir desto fler kanske går över från mer hållbara och dyra fonder tillbaka till Indexnära.
Man skulle ju också kunna ha en mix, t.ex. 70% Indexnära, 20% Klimatindex, och 10% tillväxtmarknad/Sverige ![]()
Själv hade jag aldrig betalat i extra avg för att få ESG. Speciellt 0.60% eller mer. Det är onödigt dyrt och till inget nytta när det gäller aktie sparandet.
Sedan om det blir exkludering för en billig års avg 0,20% i avg som LF Global indexnära är det helt OK.
. Sedan kan man alltid byta om man vill ha något annat istället 
Om jag vill ha en aktiv riktig billig global fond vänder jag mig till Amf aktiefond Global 0.40% i förv avg. 
Du kan inte jämföra fonderna på 3-6 månadersikt,eller på 1 år. Det är kortsiktigt och exkludering gör att det kan skilja. ![]()
![]()
Jag ser 0,10% i avgift för Avanza Global. Hur fick du fram 0,3%?
Hej Don,
Jag har försökt förklara det här: Lysa jmf med Avanza global - Nr 7 av Johann
Superbra förklaring, stort tack!
DNB Global Indeks 0,24% blir det nog för min del. Om nu Avanza Global är hela 0,3%.
Trist med försämringen i handel. Hela 3 dagar innan syns på kontot. 
Går det att feltimea marknaden när man gör bytet? Så att man bör göra flera delbyten?
Jag gör nog samma byte. Men är dock inte så sugen på att ligga utanför marknaden när den är såhär volatil. Börjar nog med att ändra månadssparandet till DNB global indeks. När flytten väl ska göras så gör jag nog den i ett par etapper, då minskar man iallafall worst case i tajmning.
Dnb global indeks
Det står i fondfaktabladet att den handlas i NOK
Blir det någon växelavgift eller exponering mot NOK ?
Info på Avanza
Så här sa iaf Avanza i början av detta år:
Q : Hej! DNB Global Indeks A anger ni att den handlas i SEK. Men fondbladet som ni länkar till säger “(NOK)” i titeln. Kan ni dubbelkolla exakt hur den handlas? Dvs om jag bara betalar 0.27% per år, eller om det också ingår växlingskostnader hos er eller hos DNB.
Avanza : Hej! Det är den avgiften som redovisas på sajt som gäller dvs 0,27% för DNB Global Indeks A så du behöver inte tänka på någon extra kostnad utöver det. Däremot så NAVet i SEK som visas på vår hemsida/appen endast indikativ på grund av valutaeffekten.
Q : Ok tack för svar. Men hur fungerar detta mer exakt? Faktabladet säger NOK, är växlingsavgiften till NOK redan inbakad i 0.27%?
Avanza : Ja det är redan inbakat i avgiften! ! ![]()
0,24% i total avg
.