Länsförsäkringar Global Indexnära och Sverige Indexnära byter index och förvaltare

Tesla finns inte ens hos Spp och det fungerar fint. Annars om man vill investera i Tesla aktie blir det billigare köpa separat :thinking::wink::+1:. Tesla hade jag aldrig köpt i vanliga fall :raised_hands:.
Swedbank/ Spp/ exkluderar redan sådana bolag i från global index. :+1:

Annars
Avanza Global,Dnb Global indeks,Amf aktiefond Global har Tesla i portföljen. :+1::raised_hands:

1 gillning

Vad är argumentet för att Tesla inte ska vara med?

För att den kan köpas billigare som ren aktie :+1: :heart_eyes:. Du slipper förvaltnings avg :wink:. Fråga @janbolmeson då han har bra historik med Tesla aktien :wink:

1 gillning

https://www.sppfonder.se/globalassets/spp-fonder/hallbarhet/rapporter/spp-fonder-exkuderade-bolag-q1-2022.pdf

Tesla är känt för att inte följa lagar och föreskrifter vad gäller deras personal och för att deras fabrik i Fremont har alla sorters olika problem. Dåliga arbetsgivare som inte tar hänsyn till S och G åker ut.

2 gillningar

Menar du t.ex. denna artikel? Tesla dumped by S&P ESG index as electric vehicle standing not enough - MarketWatch

Om du läser artikeln finns det en anledning varför Tesla är ratad ur ESG-skäl. T.ex. SPP exkluderar bolaget i kategorin “Mänskliga rättigheter, folkrätt och arbetsrätt”. Kul att de är duktiga på E, men är de dåliga på SG så kan de ändå bli exkluderade.

Men även fast de är duktiga på E, så vet jag inte ens om de får högt score på E. "Others, even environmental groundbreaker Tesla, were tagged for not publicly sharing emissions data at all. […] It fails to report its own and its value chain’s greenhouse gas emissions and fails to set any GHG reduction targets,” […] “We could not score Tesla’s emissions because it does not report them.” från Microsoft and Pepsi top list that scores greenhouse gas-emissions progress. Tesla and others are 'failing' - MarketWatch.

Gällande Exxon så är de också exkluderade av SPP, i kategorin “Fossila bränslen”. Upp till varje fondförvaltare vilka kriterier man har och hur man rangordnar.

Länsförsäkringar har med Tesla, men exkluderar Exxon.

Öh, detta gäller alla fonder? Handelsbanken bytte index på flera fonder förra året. Lysa bytte helt ut sin Sverigefond. MSCI tog bort Ryssland från EM indexet. LF höjde hållbarheten i sin globalfond redan 2019 och 2020 Jag kan göra listan lång om du vill. Det är förvaltaren som bestämmer hur fonden ska se ut, inte du. Självklart med +1000 inkluderade bolag och +100 exkluderade bolag går det att hitta konstiga fall där man tycker ena bolaget borde vara inkluderar/exkluderat och inte ett annat. Personligen tycker jag inte att det är givande, för sitt eget välmående eller för portföljen, att spendera så mycket energi på enstaka innehav när man har en portfölj med 1000-6000 innehav.

7 gillningar

Intressant, speciellt eftersom Amazon inte verkade va med på listan under arbetsrätt…

1 gillning

Fondbolagen tar sitt arbete på allvar. De har fortlöpande dialog och uppföljning med alla bolag som befinner sig på listan, om det inte handlar om fall där deras affärsidé i sig själv är grunden till exkluderingen. Om nu Amazon inte längre är exkluderade, betyder det att de har förbättrat sig och klarat de villkor som SPP i det här fallet satt upp.

https://www.sppfonder.se/spp-fonder/hallbara-investeringar/dokumentbibliotek-och-rapporter/

Där finns de policys SPP arbetar efter och deras listor för varje kvartal.

Här hittade jag information om hur LF sköter det här arbetet: Ansvarsfulla investeringar

1 gillning

Själv tänker jag inte ens på det vilka bolag finns i en global indexfond. :grin:. Sedan om det finns 800 aktier eller 1500 bryr jag mig inte så mycket om det. Det som är intressant för min del är det avg. Det som är bra med fritt val att man kan spara i vilken global indexfond eller aktiv fond man själv vill :grin::+1:

2 gillningar

Skulle definivt köpt lite av denna om man kunde. Skit att man inte kan köpa amerikanska fonder. Vet du om det finns en europeisk ETF variant som möjligtvis följer samma index eller ett liknande?

Dnb Usa index. 0,23% i avg. Vad är det fel på den som gillar Tesla och mycket annat bra i Usa index :thinking::+1:?

Dnb Global indeks :+1: . Exakt samma som Avanza Global om man inte har Avanza :+1:. Krångligare än så är det inte byta en fond.
Då slipper man bli förbannad på ESG och LF eller någon annan och annat. :wink:

Har vi svaret NÄR förändringen sker i fonden?

Ok… jag är 400 inlägg efter. Kan någon sammanfatta?:slight_smile:

Sammanfattning: LF blir ESG fond, byt till Avanza Global, somna om.

11 gillningar

Eller LF blir nästan samma riktig bra billigaste Global indexnära fond som innan. Behåll och bry dig inte om så små förändringar, somna om :wink::+1:.

5 gillningar

Lite olika bud :slight_smile: Har LF svarat på frågebatteriet som @janbolmeson föreslog?

Skulle vara bra att få indikering om vilken fond som rek för Barnportföljen om man inte är lika “kunnig” som alla andra??

Avanza Global är att rekommendera om man vill ha en billig bred fond som inte exkluderar bolag på ESG kriterier, alternativt Lysa bred.
Om du inte har tillgång till den, så är LF global indexnära fortfarande ett mycket bra val. Andra bra globalfonder: Swedbank access global, SPP aktiefond global, DNB global indeks, men alla dessa filtrerar bort bolag på ESG kriterier.

6 gillningar

Är LF Global indexnära bättre än Avanza Global? Vad jag förstått byter du globalfonder ofta. Men nu är LF Global Indexnära bättre att sitta still i. Har jag fattat dig rätt? I så fall, varför?

De är näst intill identiska. Båda har ~1500 bolag, bara i ”developed markets”. LF exkluderar några bolag. Avanza är pyttelite dyrare (0.22% vs 0.30%).

3 gillningar

Bättre eller sämre vet jag inte riktigt. Jag har mina Isk hos Nordnet och går ej välja Avanza Global. Själv tycker jag att alla global indexfonder med 0,20% förvaltnings avg är nästan exakt samma sak.

LF Global indexnära / Swedbank Access Global index/ Dnb Global indeks /Avanza Global :+1:

Nordnet Global index ESG syntetisk men fingerar lika bra.

Skandia Global exponering lika bra.

Spp aktiefond Global bredast även det Esg lite dyrare men också riktigt bra

Finns knappast dåliga Globala indexfonder :+1::grin:

5 gillningar