Länsförsäkringar Global Indexnära och Sverige Indexnära byter index och förvaltare

Varför investerar du inte i fonder med Högre ESG-prio redan?

2 gillningar

Om man inte vill ha någon woke-fond utan en riktig global indexfond med vapen, tobak, sprit och spel samt olja och kol. Vad skall man köpa då?

3 gillningar

Avanza global + Emerging markets och Plus fonder för Sverige delen :ok_hand::+1:

4 gillningar

Tänker du att Lysas variant inte duger? Vad ska man då satsa på?

Du har LF Global Indexnära, men du är glad att den nu får en mer hållbar inriktning. Varför har du inte en fond med mer hållbar inriktning redan från början, nära sådana finns, istället för att fira att just den här fonden ändras?

3 gillningar

De andra fonderna är oftast dubbelt så dyra eller mer än så. :+1:
Sedan finns det Spp fonder,Swedbank global access och Skandia Global som är också ESG och redan exkluderar många bolag i index. Swedbank och Skandia kostar också 0.25 - 0.30 i avg.
Nu är det bara Avanza Global och Dnb Global indeks som duger i så fall. Snart ska även Avanza Global börja exkludera mer då de brukar följa strömmen :wink:

Men du har redan bytt till Avanza Global och är helt nöjd nu @Ballongpinne :raised_hands::+1:

1 gillning

Jag förstår inte, är det inte bra att samtliga börjar ta ansvar så som det ser ut? Som jag skrev ovan har jag fonden eftersom det tipsas om den, men jag har en mycket större del av sparandet i hållbara varianter.

Sedan kan man ju vända på det, varför investerar du inte i fonder med större del ifrågasatta branscher?

Har du något bra, billigt och hållbart tips kan du berätta om det.

Har inte bytt existerande innehav men framtida går nu till Avanza Global. Får se närjag byter, marknaden är rätt volatil nu.

Klokt inlägg!

Jag kanske också säga att vi (Småspararguiden) kommer att återkomma i frågan. Vi är tyvärr inte lika snabba som forumet här (mycket barn och VAB just nu i våra liv), men vi håller på att sammanställa ett antal frågor som vi ska skicka till Länsförsäkringar och när vi har fått svar på dem kommer vi att skriva något.

40 gillningar

Ny här på forumet, har enbart kör aktier i 35 år, har nu tänkt göra det bekvämt för mig och vikta om till mestadels fonder.
Om LF Global har runt 1500 bolag kvar efter att ha tvättat sin byk, kan det då anses vara en hyfsat bra hållbarhetsfond?

1 gillning

Det finns fonder som är ännu tydligare i sina ESG-poänger om det är det du söker

2 gillningar

Ja och 0.40% i avg och uppåt :grin::+1:.
Själv vill jag bara ha 0.20% i avg. Esg kvittar. Bred eller lite bredare kvittar :+1:.
Själv byter jag ganska ofta global indexfond och gifter mig aldrig varken med fonden eller banken :+1:.
Ps. Byta fonder oftast resulterar det i tappad avkastning vid fondbyte :-1: @Pannkaka
Men man kan ha 3 global indexfonder i portföljen :+1:

Med lika många bolag?

Jag tycker att man kan behålla sin nya ESG-fond men sen kanske det är dags att börja efterfråga en anti-ESG-fond som man kan kompletta med, precis som vi gör med globala småbolag och tillväxtmarknader som också utesluts av LF global pga de följer ett annat index.

95% LF global ESG + 5% någon anti-ESG ETF

1 gillning

Hehehe…Herre jävlar, bara prostitution som saknas, kanske inte riktigt vad jag efterfrågade men tack ändån hehehe…

1 gillning

3 fonder, 0,20 i avgift, hyfsad avkastning, lite skit i korgen får man kanske räkna med.
Gärna fonder med många bolag.
Vad rekomenderar ni?

(Såg inte att du hade skrivit, bara skrev allmänt i tråden)

1 gillning

Jag förstår inte hur det kan vara lagligt att göra så här? Kanske något för FI att undersöka.

De har ju sålt en produkt, sen byter de ut vad jag köpt till någonting helt annat. Varför lägger de inte bara ut den nya produkten på marknaden och lägger ned den gamla produkten om det inte tycker det är kul längre?
Jag förstår att de hellre tar en större del av förvaltningsavgiften själva, men jag kommer sälja och absolut inte använda LF igen.

Once you go woke you go broke!

Och Avanza har det inte ens uppe som nyhet när jag tittar på värdepapprets nyheter.

Sen har jag egentligen ingenting emot de som gillar ESG men de får faktiskt pumpa upp det med sina egna pengar.
Nu känns det mest som de försöker rädda sina egna ESG papper genom att ta Sveriges största fond.

7 gillningar

Jag noterar att Exxon enligt ESG är ett av de tio bästa bolagen hos S&P 500 och att Tesla inte ens kommer med på listan.

Jag vill helt klart inte investera i en fond som tar hänsyn till politiska åsikter och som därtill tillämpas på ett märkligt närmast irrationellt sätt.

LF har nu visat att de kan ändra fondens inriktning när som helst och hur som helst och jag vill då inte missa bolag som Tesla i framtiden.

@janbolmeson om du får till en intervju kan du ju fråga LF hur jag som sparare ska lita på att de inte ändrar inriktning igen och kanske dumpar bolag som Tesla till förmån för miljövänliga bolag som Exxon. Häpp!

1 gillning