Länsförsäkringar Global Indexnära och Sverige Indexnära byter index och förvaltare

Suck! Om man har något framgångsrikt så brukar det aldrig vara en bra idé att mecka med det. Why fix it if it ain’t broken typ. Vill man ha ESG så hade det nog varit bättre att starta en sådan indexfond separat.

LF inhouse tror inte jag bli lika bra som med världens största förvaltare. Kanske lika billigt men blir det lika snabbt och effektiv undrar jag. Eller LF är kanske kända för att vara hyper effektiva? Inte riktigt den bilden jag har av dem :joy:

Kanske de plockar in den inhouse och samtidigt tar bort innehav under ESG flagg för att hålla samma kostnad med färre innehav? Typ kompenserar högre kostnadsnivå (lägre effektivitet) med mindre jobb pga färre innehav.

Klart skeptisk. Blir nog byte för min del :blush:

16 gillningar

Håller med. Basen i Lysa bred 90/10, krydda med Plus mikrobolag hos Savr efter tycke, smak och riskvilja :slight_smile:

Kul att bli ofrivillig ägare av en ESG fond då :upside_down_face: inte säljläge i dessa tider heller när det slår 2-4% upp o ner per dag och mäklaren tar mellanskillnaden och väljer handelsdag när det passar dem bäst, 20-30 års fondavgifter försvinner i bytet. Tur man inte är bitter

9 gillningar

vad kostar lysa och vad kostar Avanza auto 6?

nej, som ny inom det här känns det väldigt udda, som tur han det inte gå så många månader för mig. har 300 kvar att köpa för.

2 gillningar

Lysa beror på storleken på kapital och andel aktier mm. Min ligger på 0,3%. Kolla själv här: Avgifter

Avanza auto 6 ligger på 0,36%

2 gillningar

Om inte annat så påvisar detta vikten av att diversifiera, att ha flera globala indexfonder är inte helt dumt.

7 gillningar

Är det inte bara att köpa en massa luftbolag så uppnår man en halvering?

Tror jag har 6 olika

Det är bara att invänta ytterligare information tänker jag.

Om man inte skulle vara nöjd med utfallet, vilka andra andra alternativ har vi? Avanza Global är inte ett alternativ.

Swedbank Robur Access Global har ca 980st aktier och har samma avkastning som LF Global indexnära med 1500st aktier. Det har följt nästan varandra exakt under 5 årstid :+1:. Majoriteten av globala indexfonder exluderar ganska många bolag i från index :wink:

10 blir bäst och snittet blir som att ha 1 i avkastning. :+1:

1 gillning

Byter till Avanza Global. Är så jävla trött på att det ska vara så svårt att bara få en enkel indexfond som följer MSCI World Index.

17 gillningar

Nu när alla har bytt LF Global indexnära på RT kommer de lägge ner fonden :+1::grin:.

2 gillningar

vad är dåligt med Avanza Global tycker du?

Byt till SPP Global Plus vetja. Då får ni en indexnära fond med ESG-fokus som dessutom gett bättre avkastning efter avgift än både Avanza Global och LF Indexnära. :partying_face:

2 gillningar

Jag använder mig inte utav Avanza när det kommer till mitt sparande.

2 gillningar

Tycker du att 20% Sverige i Lysa sänker risken i portföljen totalt sätt Globalt ? :wink:

Nope, därför jag lägger till 10% räntor :slight_smile:

Samtidigt Spp aktiefond Global är dålig jämfört med LF Global indexnära om man tittar historisk avkastning :+1: