Typ som… Länsförsäkringar Global KlimatIndex, som redan finns?!
Ja frågan är, varför ändra på något folk vill ha?
Vi köpte denna fond av en anledning.
Varför inte bara göra en ny?
Då skulle alla va glada.
Ett räntekonto är räntor ja, men med en garanterat negativ real avkastning (efter inflation).
Jag väntar nog tills de släpper detaljerna innan jag gör något, men spontant så låter det här ju väldigt provocerande. Hela poängen med en indexfond är ju att fondbolaget inte ska hålla på och fippla med innehaven. De har ju dessutom redan en miljöanpassad globalfond, så är tanken att de nu ska ha två globala miljöfonder? Eller ska de bara slå ihop dem?
Nordnet gör gärna en intern försäljning om de tjänar på det, så jag tycker aldrig att jag får samma x-dag om jag säljer/köper en fond med hög omsättning, utan istället den dag som är minst fördelaktig. Denna fond har de nog sälj å köp varje dag på 
Va?
Detta implicerar att Nordnet kan på förhand veta hur NAV för fonden kommer vara en (eller ett par) dag(ar) framöver. Eller så måste de exponera sig själva för marknadsrisk.
Det går inte riktigt ihop sig…
Och jag har allt i Lysa så jag bryr mig ändå inte ![]()
Den har alltid varit “indexnära”. Och alltid haft en exkluderingslista. Vill man inte ha detta är det nog bättre att via t.ex. Nordnet (som har courtagefri månadssparande i vissa ETF) månadsspara i MSCI World ETF via iShares/Lyxor/Xtrackers.
Som sagt, LF Global Indexnära är redan en indexnära fond och exkluderar redan kolintensiva bolag. De har dock 2 och inte 1 andra globalfonder. Graden av ESG går att mäta på hundra sätt (har tagits upp många gånger förut här i forumet när t.ex. SPP Global Plus diskuterats), här tar jag med % fossila bränslen från Avanza. Antal innehav är från fondtoppen.
| Fondnamn | Avgift | % fossila bränslen | Antal innehav |
|---|---|---|---|
| LF Global Indexnära | 0.22 | 6.68 | 1445 |
| LF Global KlimatIndex | 0.65 | 2.62 | 475 |
| LF Global Vision | 1.51 | 2.05 | 104 |
Jag är medveten om att det alltid varit en indexnära fond med en exkluderingslista. Men enligt din tweet så verkar de ju nu planera att ha någon form av rullande lista där de aktivt ska välja bort bolag framöver baserat på någon sorts ESG-kriterier. Visste dock inte att det var så pass stor skillnad i antal innehav mellan deras Klimatindex och Indexnära, så tack för det!
Lite bryr du dig @Johann ändå då du diskutterar frågan ![]()
![]()
![]()
.
Jo lite, man måste ju ha en Plan B redo om jag nån gång vill flytta ut allt från Lysa 
Haha. 



Ping @Runnemo
Ja vi för höra vad @Runnemo svarar
? Jag antar att Andreas håller sig lika lugn som vanligt 

!
Jacke77, nu får du ta och ge dig.
Jag gillar ditt engagemang kring att investera i Global indexfond (det gör jag med, 100%) men du ändrar dig var och varannan minut! Du bytte till 20% LF Tillväxtmarknad, för att några inlägg senare återigen säga att du kör 100%.
Du har så mycket confirmation bias kring dina beslut så du postar alla dina “bergsäkra” investeringar (100% Global) här varje dag för att sedan ändå ändra dig till höger och vänster. Otroligt tröttsamt när någon som ska försöka vara en 100% Global-förespråkare själv är så himla osäker från dag till dag (nej, från timme till timme).
Jag hoppas att förvaltarna läser denna tråd. De kommer att förlora mig med flera, till Avanza Global i och med denna exkludering. Detta var riktigt tråkiga nyheter.
Jag väntar några dagar för att se exakt hur det blir men blir det såsom det verkar är det slut med LF Global Indexnära för min del.
Håller med dig till 100%
. Tack. 

Är väldigt skeptisk. När LF tog bort oil & gas i slutet av förra året då köpte jag på mig motsvarande mängd i iShares World Energy ETF - som har gått väldigt bra.
Idag sålde jag av LF Global helt, får väl se senare om det var rätt gjort eller inte.
En smula off-topic, men jag har suttit och fnulat på att göra det här med mitt månadsspar (dvs byta från globala fonder till ETF).
Alternativen är:
90% Lyxor Core MSCI World (DR) UCITS ETF - Acc (0.12%)
10% Lyxor MSCI Emerging Markets LUX UCITS ETF (0.14%)
eller
100% iShares MSCI ACWI UCITS ETF USD (Acc) (0.20%)
![]()
Jag har inte läst hela den här tråden men jag gissar att en tänkbar anledning till förändringen är att fonden blivit relativt stor. Det krävs rimligen en viss volym för att det ska vara en bra idé att ha egen förvaltning. @janbolmeson Det vore intressant att få veta mer om vad som händer här och hur det fungerar “bakom kulisserna”. Att inriktningen på fonden eller dess avgift skulle förändras kraftigt har jag svårt att förstå, om det nu inte meddelats annat. Det är ju själva den faktor som har visat sig framgångsrik och då vore det ju dumt att ändra på den.
