Länsförsäkringar Global Indexnära och Sverige Indexnära byter index och förvaltare

Ingen fara Jacke, du har ju redan Avanza och kommer garanterat ha bytt till Avanza Global innan sillen på midsommar förtärs :wink:

4 gillningar

Jag har inte Avanza. Allt är på Nordnet :+1:. Jag är nöjd med LF Global indexnära.:wink: så länge förvaltnings avg är 0.20%.

2 gillningar

Du har allt på Nordnet men skickar alltid printscreens på Avanza, jag förstår mig inte på dig ibland :rofl:

3 gillningar

Det är smidigare göra det på Avanza ta vald fond. Ser lite tydligare ut. Annars fungerar det även bra på Nordnet. :+1:

4 gillningar

Nej har har inga belägg det är bara jag som är allmänt okunnig och inte begriper vilken kurs man får vid försäljning och ibland tar den 2 dagar och ibland 4 osv.
Inte lika tydligt som börshandlade produkter

Som småsparare utgår jag ifrån att man alltid blir blåst.

Bra pedagogisk förklaring. Men även helt utan räntor hos Lysa ska man väl få högre förväntad riskjusterad avkastning än MSCI World? Kanske inte riktigt samma sak som lägre volatilitet dock.

Mycket möjligt, har inte sett några simuleringar på det dock. Du får jobba ihop ditt nya projekt så vi kan göra lite simuleringar :slight_smile:

1 gillning

Hittade i denna twitter-tråd.

Att de ska sänka CO2-avtryket 7% årligen var nytt för mig. Ny exkluderingslista varje år?

7 gillningar

Tack! Har inte twitter.

Kan det vara möjligt att dom räknar med att utsläppen kommer minska ändå och kommer korrigera efter behov? Att utsläpsminskningen är ett sätt att locka nya yngre/miljö kunder?

LF global är mitt största innehav jag planerat vikta ännu tyngre till. Spontant misstänksam mot förändringarna men får väl se 23e maj.

Börjat snegla mot global etf istället.

Så tolkar jag det också. Jag hoppas att man inte ändrar i onödan. Oavsett så känns fondens utbud lite väl volatilt om de ska exkludera så fort utsläppen inte matchar. Börjar närma sig aktiv förvaltning..:wink:

Detta verkar inte alls bra. Jag vill ha index för att följa index. Inte att nån klåfingrig nisse ska sitta och exkludera företag baserat på kriterier annat än marknadspris.

Utsläppen kommer korrigeras utan inblandning av val av bolag att köpa på en begagnatmarknad.

22 gillningar

Om världen siktar mot nollutsläpp år 2050 lär 7% årligen vara ett rimligt antagande för en portfölj fram tills dess.
Dvs det kommer sköta sig själv och inget LF ska behöva göra aktivt.

2 gillningar

Jag tror på det bästa :+1: @Johann . Så positiv är jag :wink:. Snart när ala har sålt fonden på RT är jag tväksam om LF Global indexnära blir kvar. Man kan alltid trösta sig att Spp Global Plus som du gilar @Johann har 734 aktie innehav och kostar 0.40% i avg dubbelt så dyrt. Då har LF råd bank global indexfonden 50% och ta bara haöva priset i avg för nästan samma sak :+1::grin:. Det är alltid bra med nya index at vi slipper investera alla i samma aktie index och skapar på det sättet index bubblan. :+1:

Tur att ESG markörerna som används i marknaden inte skapar några adverse effekter eller moral hazard problem för både företag och investerare. Också skönt att veta att de som utvecklar och certifierar dessa ESG kriterier inte lider av några som helst incitament konflikter.

3 gillningar

Jag har precis haft ett kort samtal med Peter Svalstedt på telefon. Han skulle kolla denna tråden och återkomma. Det blir enklare för honom om vi kan ge konkreta frågor som han / hans team kan svara på.

Jag kan börja med några:

1. Hur kommer exponeringen förändras - t.ex. hur många bolag kommer viktas ner / exkluderas?

2. Vilka är kriterierna som kommer ändras och hur kommer dessa mätas (t.ex. högutsläppande vs lågutsläppande) samt vem ansvarar för dem?

3. Vilken kommer skattehemvisten för fonden vara?

4. Kommer Länsförsäkringar nu äga de underliggande aktierna själva?

5. Eftersom man skippar en mellanhand (Blackrock) kommer man kunna sänka avgiften?

6. Vilket tracking-error mot det underliggande indexet har man idag och räknar med att ha i framtiden?

7. Vem kommer man använda som index-leverantör?

Återkommer säkert senare med fler.

28 gillningar
  1. Varför gör man en så kraftig selektering i en indexprodukt?

Tillägg: Det verkar ju redan finnas en sådan fond i Länsförsäkringars produktportfölj, “Länsförsäkringar Global KlimatIndex”. Vad ska detta tillföra?

Jag ser inget hinder att ha någon annan produkt utöver en (relativt) bred indexprodukt. Men jag blir faktiskt lite besviken att man lämnar indexfilosofin med vad jag uppfattat som en index(nära) produkt.

Givet detta så tycker jag inte man kan kalla fonden för indexnära med gott samvete längre.

22 gillningar

Det låter som en magnetröntgen undersökning lika säkert @janbolmeson :grin::wink::+1:. Tänk om vi granskade alla indexfonder med samma kriterier :thinking::wink:

1 gillning

Då måste både Swedbank och Spp och Skandia utesluta index i från egna global indexfonder :thinking::+1::grin:

klimatanpassade index utifrån EUs direktiv för hur man ska investera för att uppnå 1,5 gradersmålet

• Har någon länk till dessa direktiven?

• Hur ska man investera enligt EU?

Håller med @Nightowl, varför inte ha två produkter, en fond som köper marknaden precis så som den ser ut för tillfället och en fond som följer EUs direktiv, sen kan kunderna få välja

9 gillningar

haha kingen

1 gillning