Lärdomar från första bokslutet

Hej!

Jag har fått så mycket hjälp av andra under året – stort tack - tänkte därför sammanfatta mina lärdomar från mitt första bokslut i Sverige på länge, ifall det kan hjälpa någon annan. Jag gjorde allt själv (men har pluggat lite redovisning för många år sen och bokfört lite tidigare).

Visma Spiris

• Lite tekniska strul då och då; ett av felen var att bankimporten från Handelsbanken inte fungerade alls mot slutet, men det gick snabbt att importera kontoutdrag via PDF i stället.

• Korrigeringar i Spiris vänder den ursprungliga verifikationen så att man sen ska skapa en helt ny efter, inte korra den urspungliga - det missade jag i början, vilket ledde till några onödiga fel.

• Bokslutsfunktionen var riktigt bra (fick den gratis under första året).

• När jag satt med stress och tekniska strul svor jag att jag ska byta program, men allt som allt blir jag nog kvar… Det blir en helt annan grej när jag inte dansar på deadline som jag gjorde i år!

• Inte mycket automatisering alls, men på ett sätt skönt och göra en del manuellt - ger mig full koll känner jag och har inte så många poster. Tror att det kanske beror på att texten som importeras från handelsbanken inte säger så mycket - systemet kan inte känna igen vad det är för något. Står oftast bara “betalning” eller “insättning”. Någon som råkar veta?

Bokföringsmissar

• Skattekontot (1630): Jag råkade bokföra betalningar till Skatteverket direkt mot skatteskulder i stället för via skattekontot. Det krävde en del rättelser och avstämningar eftersom bokslutet blev fel. Till slut valde jag att göra om bokföringen från början. Gick ändå relativt snabbt och var skönt och kändes lättare än att korra.

• Löner: Några löneverifikationer behövde korrigeras eftersom jag hade registrerat fel belopp (typ vänt på siffrorna) i bokföringen. Själva lönerna och betalningarna var däremot korrekta, så rättelserna var relativt enkla.

Mina lärdomar

• Skapade tidigt ett system för kvitton etc - en gdrive med allt numrerat så det matchar bokföringsverifikationerna. Tacksam för det! Gjorde stor skillnad.

• AI-chatt - hjälpte för o dubbelkolla, diskutera. Den gjorde såklart fel ibland precis som jag, men funkade för min hjärna att ha någon att bolla med, sammanfatta, söka info osv.

• Skärpning vad gäller att göra bokföring löpande :saluting_face: Jag hade det som intention såklart men blev verkligen inte så… Såg en diskussion om man ska ta hjälp av någon eller inte för allt det här - om jag inte håller mina egensatta deadlines det här året så får jag ta hjälp av någon! Kaos på slutet är inte kul… Någon som har fått ordning på det här och har några inspirerande tips? :sweat_smile: Jag tycker det är lite trevligt med bokföring och bokslut och gillar att jag har full koll - så vill få det o funka!

• Gör en enkel månadscheck - stäm av konton osv

Hoppas detta kan hjälpa någon annan! O tar såklart gärna emot tips om någon har något bra!

2 gillningar

O juste! En till lärdom; räkna med att alla system ligger nere när du behöver dem. Ladda ner allt du behöver inför bokslut tex… Och som tidigare sagt, börja i tid… :laughing:

Skatteverkets hemsida låg nere just då jag hade två heldagar inbokade för bokföring och bokslut :rofl::woman_facepalming:

1 gillning