Summan behöver ju inte läggas på ”förströelse” utan kan ju utgöra en del av barnets klädbudget eller vad man nu tycker är lämpligt. Då får ätteläggen själv lära sig prioritera om det ska handlas godis eller köpas en dyrare tröja.
Tack för alla svar och åsikter. Vi pratade aldrig om ekonomi eller sparande i mitt hem som barn. Jag kommer nog vilja dela mer kunskap tidigare. Jag tänker nog också spara till varje barn men inte prata så mycket om det alls. Låta dem lära sig och spara egna pengar och sedan diskutera min slant mer när bostad blir aktuellt/ innan uni studier. Däromkring i tiden, så jag hinner fila på upplägget i 20 år framöver haha.
Vill inte att de ska bli omotiverade av att redan ha ett belopp, eftersom vi inte talar om ”ekonomiskt oberoende” summor. Kommer följa tråden för fler ideer och erfarenhet.
Tack!
Ja det är klokt. Om de har rimlig chans att lyckas dvs.
Barn är ju olika, men så länge inte en förälder ger upp och sticker till dem mer pengar för att de slarvat med budgeten så brukar de lära sig.
Har du pratat med släkten och bett dem att ge dig pengar att förvalta till samtliga barnen istället för att ge respektive barn pengar vid olika tillfällen?
Vi sparar till barnen på ISK i vårt namn men jag har nog ändå tänkt att om ett av barnen får pengar av någon så ska jag sätta in det på separat konto i mottagarens eget namn. Det känns inte rätt att ta pengar som barnet får och sätta in det på ett eget konto utan att ha stämt av det med givaren tycker jag för egen del. Nu har mina barn inte fått några pengar alls av släkten, så det är inget problem i vårt fall, men jag har funderat lite kring det.
I min erfarenhet är det sant så länge som de är gamla nog. Ibland är det bättre att vänta in dem.
Självklart. Jag ger ju inte en sjuåring tillgång till hela barnbidraget, men en fjortonåring kan definitivt få prova det ansvaret.
De större summorna har de fått när de var mycket yngre och då var tanken att jag ta hand om pengarna så länge. Exakt hur själva överlämnandet av pengarna kommer ske, och när, är inte bestämt ännu. Men det är en bra fråga som absolut måste marineras väl. En annan utmaning är när barnen har fått pengar samtidigt men de är olika gamla, då blir själva överlämnandet också intressant, ska man dela ut pengarna samtidigt till båda, eller den som når rätt ålder får först. Rättvisan att båda får samma summa tycker jag är viktigt, och då om man håller på ett av barnets pengar så kanske börsen går upp eller ner under de åren, och således blir det inte riktigt rättvist. Så, det finns mycket att fundera på.
Tonåringen kan själv logga in och se sin KF. Har väckt nyfikenhet och intresse och innan hen fick access var intresset noll.
Värderingar och förståelse kring pengar och marknad kommer vara avgörande den dagen hen fyller 18 och får tillgång till för mycket pengar.
Det får de gärna göra, 0kr skulle det visa. Sparar inte till specifikt barnen på något särskilt konto.
Funderar mycket på det här eftersom mitt barn ärvt såpass att hen kommer ha 6-siffriga belopp att förfoga över från sin 18-årsdag
Kommer hen klara av att sköta den situationen?
Det här tycker jag är en nog så viktig aspekt. Viktigt åt båda håll, egentligen.
För att svara TS: Jag tror att många föräldrar gör sina barn en björntjänst genom att inte involvera dem i sparandet. På hela taget tror jag att man blir än mer införstådd i pengars värde om man varit med på resan och sett hur sparpotten utvecklats över tid. Med både bra och dåliga år.
jag tycker det låter som en bra strategi att dela upp det. Särskilt om det är mycket pengar mot vad som kan förväntas.
Jag kan nog tänka mig att göra något liknande så fort barnen börjar ha extra jobb, då tänkte jag också matcha deras externa inkomster med en booster på 30%, och sen varje krona som fakiskt sparas boostas igen med 50%. Sen kan de följa pengarna över tid och de kan spara till saker. Men man har redan en grund på detta konto där körkort, moppebilar och annat finansieras, så de förstår och också tar ägandeskap över låt säga en moppebil för om de kör sönder den så är det deras pengar som de bränner.
Ja, det är rimligt. Vi gjorde likadant till våra barn. De hade ett konto där de fick sätta in gåvor och eget sparande från sommarjobb och extraknäck, som de fick tillgång till från de fyllde 16. Och vi, deras föräldrar, hade ett månadssparande (i vårt namn) som de inte visste om förrän de var myndiga, och då samtidigt besked om att det var pengar de fick tillgång till när de flyttade hemifrån (eftersom vi också ville att de skulle flytta hemifrån
).
Funkade bra! De är alla ekonomiskt medvetna och ansvarsfulla unga vuxna och har kunnat köpa bostadsrätter där de tjänat ihop det mesta på egen hand.
Vi månadssparar åt barnen i ett isk som tillhör oss. Detta vet barnen inte om. Vad pengarna ska användas till är ännu oklart. Det är ingen svindlande summa, just nu ca 150 000 kr/barn. Men det finns möjlighet för oss att både ge mer eller mindre den dag det blir aktuellt.
Månadspeng/presentpengar och eget intjänande får barnen till konton de själva förfogar över. De får själva välja hur mycket som ska spenderas, sparas eller investeras.
De är 12 och 14.
Barnen vet att vi har mer pengar än de flesta i deras omgivning men inte hur mycket vi har exakt.