Den nominella ökningen senaste 15 åren är runt 500% i globala indexfonder, så därför jag skrev att senaste 15 åren är de som kört leasing + investering de som vunnit ekonomiskt, och kört nya bilar var tredje år. Framtiden vet jag dock inget om!
Så 250k med en 500% ökning blir alltså 1,5 MSEK.
Det är ju inte intuitivt, att det har varit mycket bättre att leasa + investera senaste 15 åren, än att köpa en gammal Toyota och betala av och äga 15 år.
Ja du har ju rätt här. Många av oss köper bil för att ha den i nio år men det går inte att jämföra rakt av med tre nya leasingbilar, det är liksom en annan produkt.
Alriks bilar på Youtube släppte en video nu 1a feb. Han jämför en PS4 privatleasing med lite andra alternativ.
Enl. honom, jämfört med en xc60, så behöver man komma ner till 2019 års model med ca 20000 mil på mätaren. Även om inte siffrorna stämmer till 100% så säger det ändå något!
Värdetapp och alternativkostnad är relevanta kostnader att ta i beräkning, men allt bygger på att man kan hantera sina löpande utgifter. Något som många glömmer/ignorerar när man man talar om TCO då risk och känslomässiga för/nackdelar är svåra att kalkylera.
Mina två bilar(toyota corolla TS(218k) och golf alltrack diesel(150k)) tillsammans är för mig som utgift ca2200kr/mnd + drivmedel på ca 2000kr till och ev reparationer(ca 500 fonderat). Då har jag räknat på mina faktiska utgifter, de senaste 2åren, för däck, försäkring, skatt, service, diverse saker som tvätt/torkarblad/etc.
Den stora kostnaden är alternativkostnaden för totalt ca 350K inköpspris samt värde tappet. Skulle jag helt skriva av bilarna på 8år så blir mitt värdetapp ca 3700kr/mnd. Räknar man “korrekt” och antar 0kr i värde för bilarna efter 8år så blir det ca 3000kr(3700kr+2200kr/2) i månaden per bil i faktisk kostnad för värdetapp och alt. Jag räknar inte med drivmedlet här då det är en alternativkostnad till en alternativkostnad i form av busskort då det krävs för inkomst, barn relaterade aktiviteter och handling.
För mig så är värdet av låga utgifter större än den faktiska kostnaden just nu, även om jag skulle kunna köra på leasing alternativet. Det ger ekonomin en större elasticitet och flexibilitet i livet. Ju längre in i livet jag kommer desto mindre benägen blir jag att ta på mig ekonomisk risk, framför allt sedan jag fick min dotter och har en fru som är hemma med henne.
tl;dr: Ja, leasing är ofta det ekonomiska alternativet, inte alltid men oftast. Dock så kommer det med en risk då hushållets utgifter blir högre per månad.
Jag ogillar svepande uttalanden som det där. Tvärt om skulle jag motsätta mig uttalandet och komma med “det beror på”, ett steg till högre upp i nyanseringsskalan.
Allt hänger på bilmodell, inköpspris, alternativkost. etc.
Samma om man väljer något specifikt prisspann på bil mot en bil på kampanjs, men det blir ju en övning i cherry-picking om något.
Just nu känns det som att beg. Nissan Leaf för 175k, 0% ränta är svårt att slå på köpemarknaden, speciellt om man kör mer än de flesta leasingbilarna tillåter.
Det är ju lite det som är saken. Och orsaken bakom “det beror på”, allt beror på. Det beror på modellen, på året, på räntorna(både för alternativ kostnaden och för leasing/ev finansiering), på politiken, det beror också på marknaden och hur det utvecklar sig. Alla kalkyler vi gör på ägande VS lease är gissningslekar. Och allt som oftast vinner leasingen, men inte alltid. Det beror på vilka värden som vi gissar med när vi tittar på restvärden.
Även om vi skulle begränsa oss till en bil och en modell från samma år. Skulle svaret ändå bli att det beror. Tittar vi på en 3år gammal bil och väger alternativen mellan att köpa, re-leasa eller att köpa med finansiering så kommer vi att få gissa en del.
Sedan håller jag med om att man köper en Leaf för 175K med 0% ränta så blir det förmodligen billigare än att leasa.