Leasingavgift - hur mycket kommer den gå ner med sänkt ränta?

Hej,

Plockade ut en ny ID.4 GTX förra veckan på privatleasing. På avtalet vi skrev på i vintras skulle priset ligga på ca 7 600 kr (2 000 mil/år). Räntan är rörlig och ligger på 4,61%. Min fråga är hur man räknar ut och vad man kan förvänta sig att månadskostnad sjunker till när styrräntan sänks. Har ju läst i grupperna att kostnaderna ökade med flera tusentals kronor för vissa när räntorna gick upp 22/23 men att de går ner så mycket känns för bra för att vara sant.

Någon som har koll? Går ju inte att påverka och är nöjd med TCOn för bilen är väldigt trevlig men hade ju inte skadat med lägre månadskostnad :slight_smile:

Vad står det i avtalet?

Jag har ingen aning om vad dina vilkor är och hur jag skall räkna på dem. Men kikar du i avtalet så bör du ha en basränta/basdag. Där bör även stå om räntan justeras månadsvis/kvartalsvis/årsvis samt om det är t.ex stibor90 eller liknande som avgör räntans rörelse.

För Volkswagen kan man logga in på https://minasidor.vwfs.se/, sen under Min Leasing ser man hur kostnaden ändras med räntan

Ränteläget i samhället i princip 3-dubblades på ett par år. Går räntorna ner 1/10-del så påverkar det väldigt lite om man tänker så.