Hej!
Vi funderar fram och tillbaka vilken typ av finansiering vi ska välja inför vårt nästa bilköp. En bubblare som dykt upp som vi inte tänkt på tidigare är privatleasing.
Vi är lite oroliga för hur mycket den avgift som specas kan komma att ändras. Det finns en rörlig del som är beroende av räntan så den kan naturligt röra på sig. Hur mycket har ni sett att er rörliga del ändrats under en leasingperiod?
Sen finns det en annan oro som kom upp när vi läste ett leasingavtal från Skoda:
"
8. Rätt till förändring av leasingavgift
8.1 För den händelse att Leasegivarens kostnader ökar i anledning av
kreditpolitiska åtgärder, ändrad skattesats för mervärdesskatt, förändrad lagstiftning
eller myndighetsbeslut eller anvisningar, har Leasegivaren rätt att ändra
leasingavgiften för framtida betalningsperioder för att få full kompensation för sina
ökade kostnader. Leasetagaren har motsvarande rätt till ändring av leasingavgiften
för det fall Leasegivarens kostnad till följd av någon av ovannämnda omständigheter
skulle minska.
8.2 Leasetagaren ska aviseras skriftligen om förändring enligt 8.1 av
leasingavgiften, varvid Leasegivaren ska informera Leasetagaren om orsaken till
förändringen. Leasingavgiften kan också komma att ändras med anledning av
utbetald eller utebliven klimatbonus.
"
När jag läser detta så tolkar jag det som:
Om beslut tas som inte Skoda kan påverka men som påverkar Skodas ekonomi så kan Skoda ändra ALLA pågående leasingavgifter för att motverkar den ekonomiska ändringen.
Nu kan ni säkert empiriskt säga att det inte är något att oroa sig för eftersom det inte hänt(?). Men är min tolkning felaktig? Jag tänker att hur mycket som Skoda påverkas inte är reglerat så deras svängrum kanske är stort?
Regeringen: “Vi sänker bensin med 50 öre/litern”.
Skoda: “Ja men då blir det jäkligt svårt att sälja elbilar vettu. Vi får nog höja alla avgifter med 50%. Ja jo det låter som en lagom nivå för de 50 örena. Så blir det. Paragraf 8.1 in your face.”
Är det någon som har erfarenhet av liknande leasingparagraf eller hur tolkar ni?
Tacksam för svar
Robert - orolig bilspekulant