För mig (som för dig verkar det) är allt som inte är GI eller allväder = lekhink (kanske tom ser allväder som lite lekhink) så:
Jag hade kunnat ha Sverigeplus som komplement i min huvudportfölj (som del i SE delen)
Jag har Berkshire + Investor som bas i lekhinken, där jag även tänker mig ha mer spekulativa aktier men inte förrän jag hittar nåt (idag har jag lite Novo Nordisk som jag köpte på feeling efter dippen)
Jag ser enkelt på risk reward så någon annan får ge mer teoretiskt korrekt svar.
Allt som inte är globalt index måste ha förväntat högre avkastning eller balansera att globalt index känns obalanserat på något sätt (exvis för mycket USA, för mycket AI bolag/tech).
Det är inte ett rent risk-reward tänk men hur jag tänker.
SE, EU, Berkshire, Investor har jag för att balansera AI risk medan småbolagsfond och emerging market har jag i förväntan på högre risk= högreavkastning. Rätt eller fel återstår att se. Enligt forskning troligen fel, men jag tänker ändå så och har ändå absolut mest i global passiva index så de andra tillgångarna är bara komplement/fine tuning