Tänkte lägga nån tusenlapp eller så i en lekhink på Avanza och leka lite med aktier (mestadels USA) bara för att lära mig lite snabbare genom alla misstag jag kommer göra. Tanken är att jag ska lära mig att tajma köp och sälj inte fungerar så jag kommer nog sälja/köpa flera gånger per dag. Jag har läst och hört att AF-konto hade varit bäst för detta ändamål men jag har ingen som helst lust att hålla på med manuellt skattande. Är ISK då bättre att leka med?
Vad är det du förväntar att du lär dig av detta? Det låter som du funderar på att börja med daytrading, vilket jag skulle avråda från. Enligt statistik förlorar de flesta pengar på detta.
Tack för tipset. Finns det nån online simulator/emulator som man kan testa daytrading med utan att lägga in riktiga pengar? Jag tycker bara jag fastnat lite då jag läst och lyssnat podcastar så mycket. Behöver lite hands-on så jag inte tappar intresset. Mvh
Update: Jag googlar
Vill nån svara på ISK vs AF frågan så är jag tacksam på förhand
Ett sedelärande spel är följande. Kör 100 omgångar och se om du har den magiska förmågan att förstå marknadens nycker
IG har demokonto med lekpengar.
AF är definitivt bättre än ISK om man har en negativt förväntad avkastning, eftersom man kan dra av förluster. Har man negativ förväntad avkastning ska man dock ta ett steg tillbaka och fundera ett steg till på varför man planerar sin framtida skatt baserad på den förväntan och vad det säger.
Angående AF så måste du fylla i en rad för varje bolag du sålt aktier i på K4-blanketten till Skatteverket. Iofs kanske t ex Avanza kan ta fram underlaget.