Total nybörjare till allt det här och dessutom mitt första inlägg!
Jag har fått det rekommenderat att flytta mina sparpengar från mitt sparkonto till ett ISK-konto (specifikt nordnet). Men när jag kollar indexen för Nordnet får jag känslan att jag borde vänta då det går rätt kraftigt ner just nu. Hur rätt har jag? Har som sagt NOLL erfarenhet i det här. Bifogar skärmdump nedan (ignorera Japanskan)
Sedan är min fundering, det verkar som att indexen rätt förutsägbart går upp och ner i värde, varför är det inte en bra idé att manuellt stoppa in alla pengar i ett ISK konto när det är lågt men precis börjar gå upp, och sen tvärtom ta ut pengarna när det är högt men precis börjar gå ner?
Vore tacksam för allmäna tips kring det här ockaå för försöker maximera mitt sparande så jag kan ha råd till en lägenhet snart
Att titta på hur företaget Nordnet utvecklar sig är helt irrelevant i sammanhanget. Nordnet är ett företag som hanterar din portfölj (dvs utför de köp och sälj åt dig samt hanterar dina investeringar), dvs din bank för investeringar. Det är lite som att säga att du ska sluta handla mat på ICA för att du hörde att de hade ett sämre resultat förra kvartalet. Det är mat du köper på ICA, inte ägarandelar i ICA.
Om det vore förutsägbart och enkelt att säga när det skulle gå upp och ner, så skulle alla veta när det skulle gå upp och därför köpa lite innan det gick upp (men ingen skulle ju vara dum nog alla sälja?). Med andra ord, det går inte att förutsäga, du tycker dig bara se ett enkelt mönster.
Om du vill konsumera pengarna inom fem år kanske de borde stå kvar på sparkontot. Förmodar då att du har hittat till ett konto med bra ränta, tex SBAB. Om din horisont är längre än fem år, tex tio år, då kan det vara en bra idé att öppna ett ISK på Nordnet och där köpa en indexfond med låg avgift, tex Länsförsäkringar Global. Lycka till!
Extremt bra spel! Syns tydligt över tiden hur svårt det är att se när man ska gå in. Det går alltid att vänta, och då missar man uppgångar. Nedgångar återhämtas ganska snabbt.