Att leva Instagramvänligt off-grid liv några helger / veckor om året är något helt annat än att vara självförsörjande på det vis som porträtteras i t.ex Händelser vid Vatten
Finns gott om isolerade stugor att hyra, börja med en testvecka och passa samtidigt på att läsa Löparens hjärta för inspiration
Jag tvivlar på att förbränningtoaletter, solpaneler, batterier och gasol kommer bli så värst mycket billigare än ett elabonnemang. Men garanterat mer krångligt.
Om man vill spara pengar och vara mer oberoende än de flesta men ändå leva ett bekvämt liv skulle jag föreslå följande. Köp en gård, en jordbruksfastighet, elda med egen ved i en riktig vedpanna med rejäl ack-tank. Luft-luft värmepump som backup. Enskilt avlopp och borrad brunn.
Då kan man leva lite billigare och friare. För att ha riktig glädje av att bo ute i en by bör man vara markägare och ha traktor och sånt som behövs. Börja jaga i byn jaktlag är ett utmärkt sätt att komma in i gemenskapen. Var generös mot grannarna. I mindre byar hjälper man varandra.
Detta låter extremt dyrt och krångligt, bo på en gård med ständigt renoverings/underhålls-behov med energikostnader.
Tänker typ weekendboende typ bra isolerad timmertstuga vid sjö, med bastu utan krånglande avlopp och el.
Bara lämna Nov-Feb.
En stenkista för avlopp för disk tvätt dusch med regn eller sjövatten. Bada i sjön.
Värmer med vedkamin, skiter i en mulltoa, gasoldriven spis/kyl, solpaneler 200W med rejäla batterier på 500 ah.
Rena sjövatten med gravitationsfilter.
Kanske det går åt 3-4 kbm ved a 750kr kbm.
Ja men nu pratar du om weekendboende i en enkel sommarstuga. Det gör ju tusentals människor i Sverige. Men resten av tiden då? Då kommer du ändå vara ”on-grid”.
Som skogsägare till ett par hundra hektar och flitig jägare så kan jag säga mig ha lång erfarenhet av att bo i huggarkojor (manskapsbodar) utan el. Det är mysigt några dagar. Sen blir det jäkligt skönt att åka hem.
För permanent boende med hög grad av att klara sig själv (tillsammans med grannar) förespråkar en gård enligt tidigare. Men nu var det ju en sommarstuga du skulle ha.
Off-grid med alla mod-cons: dyrt och krångligt, men allt går att lösa.
Off-grid utan dessa: livet och arbetet blir det samma.
Har själv haft en off-grid stuga. Den är numera inte längre off-grid. Kan inte påstå att det är mindre avkopplande för det. Fastighetsavgift (som TS inte nämnde) kostar typ lika mycket som det kostar att vara ansluten till elnätet.
I Finland var off-grid det enda som fanns och det var få som var ledsna när möjlighet till elektricitet och vatten kom.
Allt leva ett långsammare och ”enklare” liv är inte avhängigt huruvida man har moderniteter såsom vatten, avlopp eller elektricitet.
Skulle aldrig bo off-grid ensam i ett utmanande klimat.
Även att off-grid är bästa alternativet för den som vill ta en paus från arbete och stadsliv.
Intressant, men då är det väl självvalt!
Att vara oberoende i perioder när man själv önskar det, blir en slags skogsterapi
Tror vi alla har behov av återhämtning, räcker att bo i Stockholm ett tag för att inse det.
Om solpanelerna står på tomten eller i annan del av landet påverkar nog inte återhämtningen på det sätt du säger. Kanske snarare mindre avslappning om man har dem nära?
Fattar inte vad som är så offgrid och oberoende med en stuga utan vatten och el.
Man köper den för pengar från lönearbete. Man åker dit i sin bil i sin goretex-jacka och tar med en massa utrustning/verktyg. Inget av detta hade funnits utan det samhälle man vill fly från.
Vill man bort och vara oberoende på riktigt förlorar man väl ganska snart allt. Ska man hinna med att försörja sig själv blir det nog svårt att tillverka verktyg, kläder osv man behöver. Helt plötsligt finns det en skräddare och en smed i närheten och där har man starten på ett nytt samhälle som någon vill undvika om några hundra år.
Vatten och framför allt avlopp är nog rätt vanligt att ha eget ja. Alla här som inte bor i “byn” har eget avlopp även om de flesta har kommunalt vatten och då är vi bara tre mil utanför Göteborg.
Man kan köpa en riktantenn för 4G nätet och en router som ger internet via Wifi om det finns 4G mast inom rimligt avstånd .
Lämpligt då att ha en mobiloperatör och telefon som klarar telefonsamtal via Wifi.
Jag har aldrig bott så. Men jag kan tänka mig att de gamla husen var anpassade för ett annat leverne där mer tid kunde läggas på saker som att värma vatten, diska, tvätta, laga mat, hålla huset varmt o.s.v. Det blir en heltidssyssla att bo så. Baserat på vad äldre släktingar berättat.
Hade ett tag en dröm om ett FIRE liv, bosatt i en timmerstuga i direkt närhet av en sjö och lite skog. Inte någon samhällsflykt á la Thoreau, utan helt enkelt ett permanent boende i form av sommarstuga ungefär, med alla tänkbara bekvämligheter.
Något visst med den typen av frihet, där man kan välja stadsmiljö, när man känner för det.
Nu på senare tid har jag istället bestämt mig för en liten lägenhet, mycket pengar på kontot, äga en husbil och i framtiden jobba mindre och flänga lite mer, dit jag känner för att åka och spendera tid.