Det låter mer som existentiell/religiös retreat med drag av Therous ”Walden”.
Snubben i artikeln flyr en vecka i månaden. Det låter suveränt, men är fortfarande ”bara” en
sommarstuga. Att bo så en hel vinter är en större utmaning och då också mindre angenämt.
Men hus på landet med enklare grundläggande bekvämligheter en bra bit från andra? Ja tack!
Jag tror det är enklast att titta på hur folk gjorde förr och utgå från det, sedan lägga till några få bekvämligheter som gör livet drägligare. Så vi utgår ifrån ett torp på landet med egen brunn på gården, vedeldning och utedass
De grejer jag skulle lägga till:
Solceller med hyfsad batteribank. Inget system som är kopplat till hela huset, utan typ 12V belysning och sedan en omvandlare med ett gäng uttag i ”vardagsrummet”.
Komposttoalett. Finns kompakta varianter där man har i någon slags bark och sedan snurrar varje gång man gjort sin grej, blir som lite mörkare bark och luktar ingenting. Denna har man på vinden och använder vintertid, utedass sommartid.
Vattentank i köket. Ingen jättegrej, utan typ en större såndär med kran så att man slipper släpa vatten stup i kvarten. Fylls på med eldriven pump från brunnen när väder/vind tillåter.
Duschmunstycke med dränkbar pump, duschkabin på vinden eftersom det inte finns badrum. Vattnet som samlas i en tank pumpas ut på baksidan av huset.
Liksom inget fancy och samtidigt superenkelt att komma igång med och fixa/byta ut om något går sönder.
Menar du självförsörjande på allvar är är det betydligt mer problem med mat än med att lagra energi. Det finns en anledning till att vi skapat samhällen och ”hjälps åt” med såna saker
Idag använder Rodrigo stugan lite som ett landställe, där han tillbringar ungefär en vecka i månaden
Att ha all den lyx för att spendera en vecka i månaden är ju inte riktigt samma sak som att bo off-grid permanent. Att man måste elda upp sin bastu för att kunna få varmvatten och ta en dusch skulle jag inte klara av.
Med allt de sagt är man såklart sugen att ha en plan-b när ryssen kommer
Nästan diagnostiskt och foliehattvarning att bosätta sig så där.
Precis som i artikeln, hitta livsessensen komma bort från mänsklig exponering.
Eller bli en Ernst kirchsteiger och tälja på en pinne och smeka upp en lök vid behov.
Att vara helt självförsörjande är nog ingenting någon varit i närheten av på många århundraden och ingenting som är i närheten av realistiskt. Men det finns för många (inklusive mig själv) något romantiskt/spännande/tryggt i tanken att kunna vara mer självförsörjande än den genomsnittlige stadsbon. Jag har själv en 1800-talsgård på landet med spartanskt leverne som jag trivs bra i under de varmare delarna av året.
Den moderna lyxen kräver egentligen oftast inte så mycket energi. Att driva en laptop, modem, belysning, högtalare, vattenpump, etc är troligtvis realistiskt med solceller och batteri. Den stora eneriutgiften ligger såklart i det vi alltid behövt - värme. Troligast mest rimligt med ved ur ett självförsörjningsperspektiv. Nyckeln är antagligen i så fall att bo så litet som möjligt.
Men precis som med mannen i artikeln så kan det vara kul att plocka russinen ut kakan och göra sig lite självförsörjande på de områden det är vettigt.
På vintern får du varmvatten naturligt om du har en vedspis och eldar för inomhusvärmen, men man kan ju kanske behöva någon eller ett par 10l termos om man vill ha både till dusch och disk. På sommarhalvåret kan man hänga upp som svarta, tjocka påsar eller en svart plasttunna som ger varmt vatten… men jag hade nog bara fyllt en hink med lock med vatten, låtit den stå och bli som utomhustemperaturen sommartid.
För matlagning utanför uppvärmningssäsongen hade jag nog använt gasol. Pallar man inte hålla på med tuber som man åker och fyller på finns det enkla brännare som använder små engångsflaskor som inte blir så ruskigt dyrt. Två såna så kan man enkelt laga nästan vad som helst.
Har mycket svårt att se tjusningen med att leva permanent utan el och VA. De som gjort det på riktigt, tex min avlidne far, längtade aldrig tillbaka till det. Bara en sån sak som att inte ha tvättmaskin och ordentlig kyl/frys.
Glöm det säger jag. Köp en sommarstuga och lajva trapper där på semestern.
Man lever inte utan el eller vatten, man är inte beroende av elnät eller vattenanslutning.
Du blir helt enkelt mer oberoende av andra, intressant tanke idag då fler är bundna i dyra lösningar som kräver att du jobbar och tjänar pengar.
Fixeringen av pengar gör oss sjuka!