Leva på investering som sjukpensionär

För mig är det någonting som skorrar.

Den unge mannen bor hos dig. Du har lånat honom hundratusen utan ränta, trots han tidigare oförmåga att kunna betala tillbaka. Han ska snart få en 1,5 miljon i arv och ber dig om hjälp.

Borde inte denna sjuka person behöva en förmyndare? Du har ju totalansvar för hans nuvarande liv, trots att han är vuxen. Du är ju alldeles för ”insyltad” i hans liv för att vara lämplig att hantera hans stora arv.

1 gillning

Vi är jämngamla, och hans skuld (största delen till en annan gemensam vän, inte till mig) orsakades av att han var fast i ett extremt dyrt boende och inte kunde få något annat pga dålig kötid. Han har så han klarar sig och långsamt kan betala tillbaka nu, men vill såklart att han ska få det ännu bättre. Jag hanterar inte och kommer inte hantera hans pengar, och han kommer få fatta egna beslut om vad han vill göra med dem. Jag kommer bara presentera alternativen för honom med för och nackdelar. Du behöver inte oroa dig.

4 gillningar

A-kassa?..

2 gillningar

Jag personligen hade investerat 1,2milj på Lysa och hade haft ca 200K på ett sparkonto som jag hade plockat av lite månadsvis. Plockar man 3000kr i månaden så kan hen hålla på med det i över 5år sen när det är färdigt så hade jag tagit månadsutbetalningar på Lysa den % som hen känner att hen klarar sig med. Ovanstående siffror är bara exempel hen kanske vill ha 300K på sparkonto.

2 gillningar

Komplement till det skulle kunna vara att ha de 200 000 - 300 000 kronorna på en bank och därifrån ha automatisk överföring till lönekontot på annan bank.

På SBAB kan man ha automatisk överföring från sparkonto t ex.

Detta för att pengarna inte ska synas och fresta utan finnas på separat bank.

4 gillningar

Hmm, ja, det kan vara en intressant medelväg. Tar med den som alternativ.

Även den kan ta slut för vissa innan de hittat nytt arbete speciellt om det blir en lågkonjuktur.

Vet inte hur reglerna ser ut nu eftersom det var länge sedan jag var arbetslös men då fick man försörjningsstöd (tror jag det hette) när a-kassan var slut.

Googlade på det och det var nog inte så det hette. Det var exakt samma summa som a-kassan.

Behövde inte göra någon krånglig ansökan, det rullade bara på efter att a-kassan tog slut.

Hmm intressant får jag får kolla upp det.
Jag gick själv på bidrag ett tag när jag var ny från skolan och minns att det kunde bli problem o få bidrag ifall man hade aktier eller liknande.

Sjukpenning och sjukersättning påverkas inte av ekonomiska eller andra tillgångar.

Bostadsbidrag, bostadstillägg och socialbidrag påverkas.

Har googlat lite till och tror nu att det var aktivitetsstöd jag fick.

Jag var inte med i någon aktivitet och dagarna rullade bara på på samma sätt som när jag fick a-kassa. Kraven på mig var samma som tidigare, att jag skulle komma om de kallade till möte och att jag skulle söka “lämpliga” jobb. Arbetsförmedlingens åtagande enligt min handlingsplan var att de skulle matcha mig mot “lämpliga” jobb som jag sedan skulle söka.

1 gillning

stabila och lågrisk räntefonder kanske kan vara ett alternativ? har bättre förväntad avkastning än vanligt sparkonto, men inte alls lika riskabelt som aktier.

Fundera lite på vad som kan vara en rimlig månadssumma att ta ut. Tex 5000:-/månad.
Det blir 60.000:-/år. Sätt undan pengar som varar 3-5år på sparkonto med bra ränta med olika bindningstder.

Sätt resten i global indexfond och sverigefond.