Leva på utdelningar - dela erfarenheter

Månadsutdelare är kul! Kör en del covered calls fonder som JGPI och Montrose Global Monthly med. (Ja, jag vet att JGPI tekniskt sett kör med linked equity notes…)

1 gillning

Fördelen är främst psykologisk eller om man fokuserar på cash-flow utan att behöva sälja av innehavet

2 gillningar

Det tror jag inte alls men det kan vara en trevlig del av portföljen iaf.

2 gillningar

Ser att Avanz a har öppnat upp för handel på London börsen. Har dålig koll på den börsen så är det någon här som har några intressanta case? Kikade på aktiescreenern på Ava men dåligt med nyckeltal ännu.

Kan vara värt att köpa Börsdata om du ska screena mycket, de har väldigt detaljerad data för många börser.

1 gillning

Jo där finns en del intressanta aktier inom råvaru, energi, bank, consumer discretionary, industri, pharma mm.

Jag har haft tillgång till London börsen en längre tid så här är de jag har eller bevakar

• Associated British Food
  • BEA
  • BHP
  • BP
  • British American Tobacco
  • Bunzl
  • DCC
  • Diageo
  • Glencore
  • Haleon
  • Halma
  • HSBC
  • Imperia Brands
  • National Grid
  • Reckitt Benckiser
  • RELX
  • SAGE group
  • Spirax group

Lite att botanisera bland :sweat_smile:

2 gillningar

Har du fått rätt kurs på Hafnia mtp valutaväxling?

Jag blir galen på att Avanza ändrar utdelningsbeloppen pga valutakurserna hela tiden, även om det är fastslagna utdelningsbelopp.

Det är inte så konstigt att beloppen ändrar sig då utdelningarna är i en annan valuta och det är först vid utbetalning som den faktiska kursen är känd.

1 gillning

Det är jag med på, men det fastställda beloppet borde väl också vara det som står i avräkningsnotan.

Jag har ex inte (nedan) fastställt belopp i min nota. Har du?

bild

För Hafnia tror jag att utdelningen är i usd så beloppet i nok på Avanza ändras från det att utdelningen kommuniceras till dess att den faktiskt sker. Många av de norska shipping-aktierna fungerar likadant med utdelning i usd.

Jo, det stämmer att de sker i USD. Kanske värt att köpa den vägen istället, iaf en mindre växling.

Imorgon väntas det från Wallenius.