LEVLER fonder 25% rabatt över 2000 fonder

Avanza Global har 1500+ innehav för lägre kostnad?

1 gillning

Ja lägre kostnad men sedan blir det högre skatt på USA aktierna i fonden 30%(Luxemburg) istället för 15%(Irland) vilket motsvarar ca 0.21% extra i avgift vid 70% USA och 2% utdelning → Total Avgift ca 0.21%+0.09%=0.30%.

Dock så testade jag och köpa 100:- i både EUR och USD fonden och jag får inte ihop hur det funkar. Någonstans försvinner pengar. Köpte för 100:- i båda fonderna innan stopptiden 10:50 igår måndagen den 2023-07-31.

Har sammanställt det nedan. Borde inte värdet jag har på kontot vara antingen beloppet nedan i grönt vid 0.220000 köpta andelar? Fondordern är sänd med två decimaler av andelar därför blir summan högre än 100:- för varje fond. Blev ett minussaldo på kontot.

Levler skriver i prislistan att dom inte tar ut någon valutaväxlingsavgift och både EUR och USD fonderna har gått identiskt i SEK vilket borde stämma. Dock såklart i EUR och USD har fonderna olika avkastning.

Jag förmodar det blir valutaväxlingsavgift någonstans i kedjan mellan Levler–>Söderberg & Partners Wealth Management AB–>Okända mellanhänder?–>Vanguard

Vem sätter NAV kursen i SEK?

Jag tror jag lägger ner detta nu. Kan inte riktigt lita på detta. Dessutom tittar man på faktiskt avkastning på fonderna så har Avanza Global högre avkastning på både 1 och 3 år…

Gillar iden med Levler! Både Avanza och Nordnet behöver konkurrens men förstår jag inte ens hur värdet på en fondandel beräknas ska jag inte investera hos dem…

2 gillningar

@Bornold har du något svar på dilemmat?

1 gillning

Berörda kunder hos Fundler kommer att flyttas över till Levler i slutet av november.

1 gillning

Jag älskar verkligen Levler.

Hejdå, Avanza

Tycker mest Levler påminner om H&M eller annan klädsida :smile:

2 gillningar

Lite så men väldigt enkel sajt tycker jag.

Avanza, det var trevligt, men Levler är kärlek vid första investeringen. Mina pengar växer, och jag ler medan min gamla mäklare gråter över förlorade avgifter.

Hade lite tid över såhär på kvällskvisten och kollade upp fondavgifter på Levler bland annat. Intressant med Spiltan Aktiefond Investmentbolag för 0,18%, om det verkligen stämmer och de inte har någon gömd avgift jag missat.

3 gillningar

Vill du jämföra avgifter så hittar du samtliga Avanza, Nordnet, Fondo, Levler, SAVR, PPM samt Swedbanks fonder i Fee Fighters fondlista

2 gillningar

Jag betalar 0.18% hos Levler. Inga konstigheter

1 gillning

Det som gör mig lite konfunderad när det gäller Levler är att de, precis som Savr, inte verkar ha något kontonummer för isk. Hur ska man i det läget kunna göra insättningar? Kan man lita på att pengarna i tryggt förvar? Är plattformen pålitlig!

I övrigt riktigt kul att det kommer nya utmanare.

@Aktiemannen
Vet inte hur du menar men jag kopplade mitt Handelsbanken konto och startade ett månadssparande på Levler och det fungerar utan problem. När jag får pengar över på lönekontot brukar jag dessutom swisha in direkt på Levler och köper mer fondandelar utan krångel. Bra plattform faktiskt, appen upplevs rappare än både nordnet och avanza, men snyggt är det inte haha.

Det jag menar är att när du öppnar ett isk på Avanza eller Nordnet får du såväl clearingnummer som kontonummer och kan därigenom sätta in belopp direkt på kontot från vilken bank som helst.

Som jag förstått det finns ingen sådan funktion på Levler utan alla insättningar görs via Swish eller autogiro från huvudbanken. Får mig att tänka på de nischbanker som enbart har bankgironummer (samma för alla kunder); där ocr-numret är ditt ”kontonummer”. Risken ökar därigenom att du sätter in på fel konto.

Savr verkar funka på samma sätt.

Jag tycker det är mycket bra att utmanare som Levler och Savr finns på marknaden, men det hade varit önskvärt om de haft riktiga bankkomtonummer, där belopp kan sättas in från vilket konto som helst utan att gå via huvudtankens lönekonto.

1 gillning

Har för mig att just detta försöker man aktivt undvika pga penningtvätt och hårda regler från FI. Av samma anledning kan man på flera plattformar enbart betala ut till det “kopplade” kontot. Men jag förstår din frustration, någon från Levler kanske har ett bättre svar

1 gillning

Måste säga att jag är lite sugen på att köpa " DNB Global Indeks S" hos levler. 0,15% jämfört med avanzas 0,2% kan bli en del pengar i långa loppet.

Samma här, men är osäker på portföljupplähhrt, Storebrand 90% och 10% Handelsbanken global småbolag?

Blir väl en bra och billig portfölj där du täcker in i stort sett hela marknaden :slight_smile:

Någon som har flyttat sina fonder till Levler? Undrar om man fortfarande ser historiken över fondens utveckling även för tiden innan flytten när den är överförd till Levler. Behöver ju veta omkostnadsbeloppet vid försäljning tänker jag

2 gillningar

Någon forumexpert som kan kommentera Levlers ekonomi?

2 gillningar