Vilken Dow Jones avser du? DJI (Dow Jones Industrial Average) är upp ca. 5.56% i år, enligt investing.com.
Om du vill se skillnaden mellan hur globala aktier (MSCI ACWI) utvecklats mätt i USD EUR resp. SEK under de senaste 12 månaderna, kan du t.ex. kolla här.
Jag skulle nog relativt enkelt kunna göra någon liknande jämförelse för de instrument/index du efterfrågar, men det är nog 1-2 timmars jobb med att få till det i nuläget, skulle jag gissa.
Tillägg: Det var visst skillnaden mätt i EUR och SEK i det diagrammet ovan, ser jag nu. Motsvarande för USD och SEK finns här. Dock för en längre tidsperiod, ca. 7 år, istället för bara i år som du önskar. Nåväl, jag hoppas du förstår principen för hur man kan jämföra samma underliggande med två olika måttstockar, som t.ex. USD och SEK i fallet ovan.
Tillägg 2: Jag hittade även ett diagram här, som jag gjort med jämförelse av utvecklingen för globala aktier (MSCI ACWI) i USD resp. SEK för de senaste 12 månaderna. Där ser man utvecklingen för i år lite tydligare och skillnaderna beroende på om man mäter utvecklingen i USD eller i SEK.
Tillägg 3: Jag förmodar att det var “Dow Jones U.S. Index” du avsåg. Dow Jones har många index, men det kanske vanligaste som avses när man säger “Dow Jones” är nog DJI/DJIA (Dow Jones Industrial Average).