Fortsätter det så här så kommer de vara nere i noll aktier om ett par år ![]()
Du skämtar, men avsaknaden av grundläggande matematiska kunskaper och kritiskt tänkande i det här sammanhanget är ju oroande. Jag menar inte bara det här inlägget, utan vad många skriver på internet. Men här har det kokat ner till att 987 är mycket mindre än 1341, och alltså jättedåligt. Ska det vara så här?
Ja, om språket, inte matematiken.
Så är det definitivt, men samtidigt är det ju t ex fler än 30 och ändå är det många som tycker att Avanza Zero räcker.
Min bild av att LF Global fått mycket skit på sistone brukar inte handla om antalet fonder utan brukar handla om att kritikerna tycker att det är värt att skala bort hållbarhet, jämlikhet och genomtänkt drift för att få med ett gäng bolag till.
Så, för att svara på trådtiteln: Nej, LF Global är inte döende.
Men vänta lysa har ju 7000 bolag. Då borde ju allt annat vara super duper dåligt.
De flesta av Lysas bolag är i småbolagsfonden, om jag minns rätt. Mer än 5000 bolag i den.
Pratade precis med min bankman så nu har bytt Lf global, går på magkänslan så de blev grönsaksfond. Framtiden får visa om de var rätt beslut men kändes bra för tillfället.
Det kan ju vara så att de märkt att det går att replikera indexet tillräckligt väl med färre aktier, och på så sätt sparar de in på transaktionsavgifter och annat.
Du har nog inte förstått principen hur en indexfond fungerar. Alla aktier har inte lika stor vikt i portföljen, utan fördelningen sker efter storlek.
Detta innebär att de extra aktierna i DNB har en marginell effekt. En tillkommande aktie innebär inte att just denna aktie inte påverkar fonden med 1 tusendel. Istället blir effekten snarare 1/10 000 eftersom de tillkommande bolagen är så små. 1000 eller 1300 aktier i en fond som följer samma index spelar i praktiken ingen roll.
Jag ser dessutom att LF har gått bättre på både 1 och 3 år än DNB.
Däremot kan ju fonderna påverkas av olika justeringar från index, som av hållbarhet, miljö, vapen och inte minst avgifterna, etc. Detta kan man givetvis ta i beaktande.
Tror faktiskt du inte förstått hur principen fungerar med fonder som följer index som inte helt baseras på marknadsvärde.
Om en fonds index anser att Amazon, Nvidia eller Berkshire har för låg ESG-poäng ger det betydligt större effekt än 1/10000
Fast det finns en stor poäng i att faktiskt äga en större del av höstacken än bara några få stjärnskott. Det är några av de mindre som är de nya stora framtiden. Som det är nu förlitar sig lf på ett fåtal mogna techbolag att leverera i all evighet och saknar ägande i många av de små framtida bolagen. Fler är bättre.
Fast det var väl i höstas som LF ändrade? Jämför tex i år istället.
Det var ju precis det @Nestor skrev:
Dessa “vinnare” anser du du ska finnas inom
Kontroversiella vapen, tobak, alkohol, hasardspel, vuxenunderhållning, fossila bränslen eller företag som är inblandade i brott mot mänskliga rättigheter eller miljöförstöring.
Precis som folk bojkottar usa eller tesla så väljer jag att bojkotta dessa industrier. De är ingen som blir halshuggen för att man bojkottar usa men ajajaj nu är du för miljön halshuggning!
Sedan är ju inte 984 bolag några få techbolag direkt.
Hela anledningen till att DNB Global har fler aktier är just pga ESG-filtrering
DNB Global Indeks S har minst ESG utav de globala indexfonder som rekommenderas.
Hållbarhetsvärdet är en siffra mellan 0-100 som tas fram av Morningstar, där ett lägre värde betyder mer hållbar dvs mer ESG.
LF Global Index har hållbarhetsvärde 19,35
DNB Global Indeks S har hållbarhetsvärde 20,26
Swedbank Robur Access Global A har hållbarhetsvärde 19,18
Avanza Global har hållbarhetsvärde 18,37
LF global lever för fullt !
Den börjar komma ner på riktigt bra nivåer att köpa in sig på. Det blir fint sen när skutan vänder uppåt igen ![]()
De kan vända absolut men när? Tror detta kan ta 3-4 år tills Nasdaq når 20k igen. Glöm till sommaren som många verkar tro.
Eller Nvidia, som en hel del esg-fonder uteslöt, Saab var i kylan länge etc. Der är alltså helt godtyckligt. 80% av världens energi produktion är fossil och så utesluter man fossila bränslen, visst det är ok om det är viktigt, men man rör sig bort från höstacken och vetenskapen.
Nej precis, jag tror ju inte detta blir någon Covid-comeback. Trump menar uppenbarligen allvar med tullarna som något han tror på. Så tullarna kommer vara kvar så länge han är kvar, men sen kan de säkert förhandlas ner något, till 10% exempelvis.
Kan nog ta några år innan vi är tillbaka igen