LF global index är nere på 987 aktier vilket är löjligt, DNB Global index har 1341 alltså DNB har 354 mer aktier! Jag har bytat nu till DNB efter ha ägt LF global i många år och jag kan säga DNB all teh way!
Sen undrar jag om ni fortsätter månadssparar på global index eller chansar på att Europa index ska bli bättre än global? Ni som sålde global index för europa, jag undrar verkligen vad ni tännkte, snälla berätta. KOmmer fransk männen att rädda oss denna gången?
Jag fortsätter månadssparande i 100% LF Global index samtidigt som jag behåller och allt sitt sparande på börsen i LF Global index. LF Global index är inte döende.
Jag har bägge ! Och några till. En fond per bank / tjp
Alla duger gott ska jag få 495% avkastning eller 505% på 20-30 år kommer inte spela stor roll.
Annat kommer påverka mer, typ om jag sparar varje månad och följer min plan oavsett om det stormar på börsen.
Det skulle vara intressant att veta vid hur många innehav som betydelsen av ytterligare innehav i princip slutar göra någon skillnad. Skulle tro att det är långt innan 900 olika aktier.
900 räcker absolut om det är viktat efter marknadsvärde. Men det är inte fallet med svenska fonder då man utesluter på delvis oklara grunder.
Man köper ett ESG index från en indexleverantör som i sin tur baserar innehållet i index på ESG-poäng man köper från en form av konsultfirma som gör dessa analyser. Toppexemplet på detta är Avanza USA som uteslöt Nvidia. Avanza visste inte varför, deras indexleverantör visste inte varför heller. Nånstans längre ned finns såklart nån som vet varför. Kanske tyckte en analytiker att Nvidia har dåliga arbetsvillkor? Ingen vet