LF Global Index är döende

LF global index är nere på 987 aktier vilket är löjligt, DNB Global index har 1341 alltså DNB har 354 mer aktier! Jag har bytat nu till DNB efter ha ägt LF global i många år och jag kan säga DNB all teh way!

Sen undrar jag om ni fortsätter månadssparar på global index eller chansar på att Europa index ska bli bättre än global? Ni som sålde global index för europa, jag undrar verkligen vad ni tännkte, snälla berätta. KOmmer fransk männen att rädda oss denna gången?

11 gillningar

Trodde det skulle komma något nytt, men skönt att det bara var en klickbait rubrik. :wink:

Men bra att du nu läst på info om fonden du ägde. Bör alla göra.

Jag kör på med LF global och Swedbank Robur Access global på min andel som ligger på börsen, så har personligen inget behov av att hoppa.

Tillräckligt bra ftw! :blush:

7 gillningar

Om du är nöjd med sämre produkt absolut go all thej wahey!

5 gillningar

Tack detsamma!

Ps, båda är bra fonder.

6 gillningar

Jag fortsätter månadssparande i 100% LF Global index samtidigt som jag behåller och allt sitt sparande på börsen i LF Global index. LF Global index är inte döende. :joy::wink:

3 gillningar

Skillnaden mellan Dnb Global indeks och LF Global index i avkastning troligtvis blir som skillnaden mellan Cirka 17cm och ca 17,50cm långsiktigt :joy::joy::joy::grinning::rofl::people_hugging::+1:

13 gillningar

Yep men jag behåller i tjp då 0.07% i avgift är helt ok. Sen kör jag Avanza, storebrand, indeks s i andra portföljer :sweat_smile:

2 gillningar

Jag har bägge ! Och några till. En fond per bank / tjp

Alla duger gott ska jag få 495% avkastning eller 505% på 20-30 år kommer inte spela stor roll.
Annat kommer påverka mer, typ om jag sparar varje månad och följer min plan oavsett om det stormar på börsen.

2 gillningar

Kul tråd :partying_face:

Jag fortsätter att äga LF Global Index och månadssparar vidare i LF Global Index.

3 gillningar

Forsätter också glatt med LF global :slight_smile:

Can’t tell if serious men det är inte antalet aktier som räknas utan hur nära man ligger marknadens rörelse det som är tanken iaf.

1 gillning

Vill bara påpeka att du säger detta på ett forum där folk har attackerat/dumförklarat en för att man inte säger

Oh helga lf global. Du är den enda fond som finns ammmmeeeennnn.

Så lycka till :joy:

4 gillningar

… o helga stund för världen..

Korrekt, men just ”nära man ligger marknaden” är problemet med ESG-index. Man frångår just marknadsvärdesviktat index

Beror inte det på det tillståndet. Så man jämför äpplen med äpplen.

4 gillningar

Jag chansar ingenting med att via egna beslut vikta över mot andra regioner som är emot vad marknaden säger.

DNB global Indeks
DNB global Emerging Markets Indeks
Handelsbanken Globala Småbolag Index

Bara där har man ca 4300 innehav.
80-10-10 viktning på dessa, så är det bara sitta ner i båten och handla på.

Ingår det nå’n bra svensk friskolekoncern i indexet? Jag ser på första inlägget att det finns en potentiell marknad att utveckla… :wink:

7 gillningar

Franskmännen🤣

Fortsätter med access global

1 gillning

Det skulle vara intressant att veta vid hur många innehav som betydelsen av ytterligare innehav i princip slutar göra någon skillnad. Skulle tro att det är långt innan 900 olika aktier.

Runt 20-25 brukar man räkna.

5 gillningar

900 räcker absolut om det är viktat efter marknadsvärde. Men det är inte fallet med svenska fonder då man utesluter på delvis oklara grunder.

Man köper ett ESG index från en indexleverantör som i sin tur baserar innehållet i index på ESG-poäng man köper från en form av konsultfirma som gör dessa analyser. Toppexemplet på detta är Avanza USA som uteslöt Nvidia. Avanza visste inte varför, deras indexleverantör visste inte varför heller. Nånstans längre ned finns såklart nån som vet varför. Kanske tyckte en analytiker att Nvidia har dåliga arbetsvillkor? Ingen vet

2 gillningar