Lider ni av det lutherska arvet? Eller kan ni njuta?

Friskrivning kring begreppet lutherska arvet
Egentligen var väl Martin Luthers tes att man inte kunde få frälsning genom arbete men jag har ändå på något vis fått för mig att en person som tycker arbete är väldigt viktigt beskrivs som “luthersk” så jag använder det begreppet även om det är felaktigt

Jag tycker på sätt och vis FIRE är lite galet då det egentligen är en spekulation om framtida medicinska framsteg, hur de ekonomiska systemen och välfärdssystemen kommer se ut mm.

Ett ganska återkommande påstående är att en fjärdefel av svenskarna inte har råd med en oförutsedd utgift på 10 000 kr. Jag tillhör skaran att om jag inte hade de ekonomiska marignalerna tror jag att mitt hjärta skulle bullta så fort att jag skulle dö i sömnen av överslag. Någonstans tror jag att tryggheten man söker i pengar rent psykoanalytiskt kan spåras tillbaka till hur man relaterar till andra människor mm.

Men nog om det. En bra dokumentär är denna:

Den handlar väl egentligen om “meningen” med arbete och ett ganska kul exempel från dokumentären är hur man i Kuwait i princip har tjänster som en person kan utföra men man tillsätter 20 personer just för att skapa mening, välfärden kan de redan få genom olja och egentligen behöver inte människorna arbeta för sitt välstånd.

När jag var mellan 0-18 år tjänade jag i princip inga pengar ändå kunde jag alltid underhålla mig själv och hade inget problem med att få “dagarna att gå”. När man blir äldre börjar man höra saker som “Jag vet inte vad jag skulle göra om jag går i pension” och det finns hos många någon slags rädsla för att gå i pension och sluta arbeta som inte grundar sig i en ekonomisk rädsla.

Att få någon slags mening och frälsning genom arbete går tillbaka till Martin Luthers tid och man kunde inte längre bara vara en “god troende” utan arbetet blev vägen till himmelriket.

Jag är själv företagare och kan i princip jobba en dag i veckan för att ha råd med min livsstil. Jag tycker fortfarande tv-spel, filmer mm är underhållande men att t ex sitta hemma och spela tv-spel en hel dag ger hela tiden den “pockande” tanken i bakhuvudet om att man borde göra något nyttigare och det är svårt att tillåta sig själv att njuta.

Jag känner en väldigt rik familj, rik på den nivån att deras barn och eventuella barnbarn aldrig skulle behöva jobba. Jag vet att barnen ändå får panta burkar och liknande som såklart inte kan ha någon som helst ekonomisk effekt men förmodligen är för att “visa vikten av arbete och pengar” eller liknande.

I samband med att arbetsuppgifter blir mer abstrakta och många har svårt att se vad de faktiskt skapar på sina arbeten, den tydliga logiken med att plantera fröer och sedan plocka upp maten från jorden finns ju inte hos många idag och i samband med att man har ett lutherskt arv i blodet skapar detta förmodligen en hel del identitetskriser.

Om ni leker med tanken att ni fick 10 miljarder och ingen visste att ni hade dessa pengar (dvs. man får inte “nackdelen” av att vara rik med t ex folk som tigger pengar eller folk känner igen en på gatan) utan ni skulle kunna leva anonymt. Skulle ni då kunna njuta av de sakerna ni idag gör som inte räknsa som direkt produktiva?

5 gillningar

Det konsekventa lutheranska samhället borde således avskaffa pension så att man arbetar fram till dödsdagen, eller ?

Bra fråga det där. Jag känner igen känslan av att få dåligt samvete när jag inte jobbar eller gör något produktivt, särskilt när jag vet att kunde gjort mer hela tiden. Man får någonstans sätta en gräns och njuta när man kommit dit, annars kan man aldrig njuta av sin fritid.

Skulle jag vinna enorma mängder pengar och inte behövt jobba hade jag nog utforskat hobbys mer, fokuserat på träning, kost och välmående. Behållt mina rutiner dagligen men bara gjort det som skänkt mig glädje och utveckling. Jag drivs nog av en inre motor som hela tiden vill framåt, och slöseri med tid gör att jag får känslan att på dödsbädden kommer jag ångra att jag inte gjorde mer eller “missade” möjligheter. Frågan är dock till vad? Personlig utveckling eller att tjäna mer pengar så jag kan köpa fler prylar jag inte bryr mig om.

Det känns som att de flesta som arbetar för karriärens och pengarnas skull till slut inser att det inte gjorde dem lyckligare senare i livet när tiden med nära och kära blir mindre och mindre. Ju tidigare man inser vad som gör en lycklig utan prestationskrav desto bättre.

Jag är inte så historiskt bevandrad märker jag men i tidigare samhällen fanns ju inte pension utan det är en mycket modern social konstruktion. Man jobbade till döden och de yngre i familjen eller gruppkonstellationen man hade hjälpte de äldre och sjuka.

Finns nog många som förespråkar att man ska jobba in i döden och att arbete är någonting bra. Man kan leka med tanken att någon jobbar på ett nikotinföretag, personen betalar skatt på sin lön som sedan finansierar sjukvård som hjälper folk som fått lungcancer av produkterna. Det är något slags nollsummespel.

Ett klassiskt exempel är väl att folk kan njuta betydligt mer om de tar en öl efter de byggt en altan en solig dag. En miljardär kan förmodligen inte njuta av ölen lika mycket om personen stått hela denna dag och kollat på när andra bygger en altan åt hen. Det är ju någon slags koppling mellan arbete “skapa nytta” och att få njutning av de.

De människor som mår bäst är väl förmodligen de som kan njuta oavsett vad de presterat, sån är tyvärr inte jag.

Samtidigt är det extremt svårt. Jag visste redan när jag var 20 att jag inte ville ha ett 400 kvadratmeter stort hus med pool som ska skötas och köra en Porsche. Jag känner mig som en “hacker” om man kan köra en bil för 50 000 kr och ändå sitta i samma bilköer som någon med en porsche :slight_smile:

Samtidigt finns det alltid en baktanke, vad händer om jag helt plötsligt fyller 50 och kommer på att jag vill ha det där huset, porschen mm och inte har pengarna?

En slags rädsla om att mitt framtida jag och mina framtida preferenser ska skilja sig markant från idag…

Ja det är en oändlig soppa hur man än vrider på det. De flesta jag känner som bor och lever lite över sina tillgångar är mer olyckliga än de som “nöjer” sig och är tillfreds med vad de har. Människans största tillgång och vår framtida undergång kommer vara vårt konstanta behov att aldrig vara nöjda.

Denna videon var lite av en ögonöppnare, man vet det redan innerst inne men skönt när någon sätter fingret på det - https://www.youtube.com/watch?v=VJfguYW8AhM.

1 gillning

Ett tankeexperiment jag funderar mycket på är tid och njutning.

Inom marknadsföring har vi på ena sidan “early adopters”, personerna som köper Apple Vision Pro nu för det är nytt, fränt och i framkant (och förmodligen fullt med barnsjukdomar). På andra sidan har vi laggards, de personerna som nu skaffar sin första dator och Internet.

När jag fick min första dator och Internet kom kändes det helt magiskt. Om jag hade levt under en sten i 20 år, vaknat upp och gjort samma sak idag, hur hade känslan varit?

Man kan ju prata om att vissa saker är tidlösa typ konst. Men att gå och se en ny film på bio kostar 180 kr men att se en film som fick en massa oscar och hyllades för 5 år sedan är i princip gratis, har det hänt så mycket revolutionernade på dessa fem åren att det är värt 180 kr?

Jag tänker lite tvärtom: Att inte bygga upp ett stort kapital utan bara lita på att min kompetens kommer vara attraktiv på arbetsmarknaden i trettio år till, det känns som en riskabel spekulation.

Jag håller med dig, men vad för tillgång ska du då förvalta pengarna i? Äger du land kan du alltid odla, samtidigt kan det bli krig och det är en tillgång någon med våld kan ta ifrån dig. Äger men pengar eller andra värdepapper är det ju just det och bygger på att andra tror på det :slight_smile:

Ska man vara lite hård är väl det bästa man kan göra att bygga upp så mycket relationer och allianser med folk världen över och vara snäll mot andra som är den tryggaste investeringen.

Jovars, vill man ta höjd för samhällets kollaps så hjälper nog inte några miljoner i fonder. Jag menade bara att för mig känns det minst lika riskabelt att förlita sig på löneslaveri fram till pension.

Som egenföretag är detta tydligt för jag ser varenda krona som går in och ur bolaget. Men som anställd med rättigheter som först in och först ut, statlig lönegaranti, a-kassa mm är det inte lika tydligt

Vill minnas från när jag läste ekonomi historia, så är det inte Luther vi ska skylla den här filosofin på, utan Calvin. Men det brukar vara Luther som får ta stryk för det.

Du har förmodligen rätt, calvinistiska arvet då