Från tid till annan så stöter jag på det privatekonomiska nyckeltalet “Lifetime Wealth Ratio” som jag gillar på ett sätt men också har lite knökig relation med. Det är helt enkelt kvoten mellan min förmögenhet och min totala livsinkomst hittills, enligt definitionen:
LWR = ( tillgångar - skulder ) / totala inkomster genom livet
Och jämförelsen brukar sättas till:
< 25% mycket förbättringspotential
25 - 50 % - bra jobbat
50 - 100 % - riktigt bra jobbat!
> 100% fantastiskt
Det som attraherar mig med det är att det ger en hum om lite kring frågan “hur duktig har jag varit på att spara och investera fram tills idag?” utan att ta hänsyn till det absoluta beloppet. Dvs. vi kan alla jämföra oss utifrån våra förutsättningar.
Å andra sidan, känns det som ett ganska knökigt jobb att ta reda på totala inkomster via livet. Men, här är ju min kära fru @carolinebolmeson ganska rolig. Hon läste om det här i boken “Your money, your life” där man pratar om ovan också, sedan ringde hon till Skatteverket och begärde ut alla sina deklarationer sedan hon började jobba. Något man tydligen kan få ut.
Med tanke på att pengar nominellt dubblas på ett årtionde på börsen känns det väldigt konstigt att jämställa inkomster för årtionden sedan med inkomster idag, så jag är skeptisk kring vad man ska ha det här till.
Ännu mer överraskande är att även jag kan det - få ut alla hennes skattebeslut - då dom är offentliga handlingar. Hörde det av en kunnig man man från skatteverket i samband med en paneldebatt.
Har inte alla här ett Excel-ark inkluderandes alla löner och bonusar sen intåg i arbetsför ålder? I jämförelse med medianlöner, innehållandes real- och nominal-löneökningar mm.
Lite besviken isf.
Jag hämtade alla uppgifter jag behövde på Skatteverkets och Pensionsmyndighetens webbar. Minns inte exakta sidor, men årsuppgifterna finns där om man loggar in.
För mig är siffror just siffror
De säger ingenting om…
Är jag lycklig just nu?
Gör jag andra lyckliga?
Är jag låst i min livssituation?
Är jag orolig för min ekonomi och varför?
Är mitt liv på väg dit jag vill?
Är det sannolikt att jag att vara nöjd livet ut givet de beslut jag fattar idag?
För egen del suger nog min lifetime wealth ratio och jag skulle nog vara mer nöjd med en högre sådan. Samtidigt tror jag det är ett egoboostande mättal som faktiskt inte säger annat än hur duktig man är på att spara/investera.