Ligga lågt med delar av tjänstepensionen

Jag har kikat en del på hinkarprincipen, men känner inte att vi just nu behöver styra upp det speciellt mycket eftersom vårt sparande (förutom pension) i princip sitter i det hus som vi byggde i mitten av 90-talet samt det jag nu bygger i egen regi. Vi är en familj med 4 barn, varav de sista är på vippen att “lämna boet” och då har vi tänkt sälja vårt första hus. Nu bygger jag lite utanför den stad vi bor i en mindre villa som kommer att passa mig och min fru bra. Värderingen på vårt gamla hus ligger kring 6,5M och vi har total 2,0M i lån och kommer i praktiken inte att behöva låna mer på det hus vi uppför nu. Så planen är att sälja hus1, göra oss kvitt alla lån och flytta ut till nya hus2. Då har vi inga lån samt ett överskott efter skatt på ca 3,5M. Jag själv har en relativ god pension, min fru relativ dålig men med den extra potten på 3,5M så borde vi kunna leva ganska gott då vårat boende blir billigt. Nu kostar det ju inget att låna pengar idag, men vi behöver inte ut med amortering (som visserligen inte är en kostnad, men likväl skall ut varje månad).

Så mitt fokus, rent ekonomiskt ligger snarare på hur vi gör om ca 3-4år när vi säljer huset och gör oss skuldfria. Då tror jag definitivt på att måste styra upp i “hinkar” för att bättre kunna planera framtiden bättre. Jag är verklugen glad att jag fann RT där det finns så mycket bra skrivet och “poddat” om privatekonomi. Borde vara grundkurs i gymnasiet.