Likvida medel på ex ISK för IPO

Hej!
Från dess att jag ansökt om tilldelning fram till själva IPO:n måste jag enligt ex nordnet täckning för den summan jag sökt för på det konto jag sökt på. Om jag sökt för flera IPO (men inte ens vet om jag kommer tilldelas ngt), behöver jag då ha täckning för samtliga IPOs? Om jag har för avsikt att sälja dag 1 i IPO nr1 så att pengar kommer finnas tillgängliga för IPO nr2 alla dagar utom en från nu fram till IPO nr2, är det då ett problem eller är det ok?

Mvh
/Jonas

Hej Jonas,

Ja, du behöver ha täckning för allt du söker till, klart du skulle testa att göra som du säger att ha för en som egentligen täcker båda, men då måste du lägga in pengar dagen du eventuellt får tilldelning i IPO 1 för att inte råka vara utan pengar en stund och du då kan bli av med din rätt till tilldelning.

Jag själv har kopplat ett kreditkonto hos Avanza till mitt konto jag använder för IPOs, på så sätt kan jag ansöka om alla IPO:er som jag vill och bara sälja aktierna första dagen utan någon kostnad för de lånade pengarna, eftersom jag endast har lånat dom i några timmar - någon dag. Du har även möjlighet till att låna pengar gratis via deras “superlån” och på så sätt så kostar det aldrig att använda krediten till just IPOs.

En annan fördel med att ha ett kreditkonto kopplat är att sätter du in pengar på ditt isk så hamnar de på kreditkontot istället! De ligger där som ett positivt saldo.

Du behöver alltså inte skatta för att ha pengar likvida ”på” ditt isk-konto. När pengarna behövs sätts de automatiskt in på isk-kontot och köpet genomförs. Teknisk sett så betalar de nog av den kreditskulden som uppstår vid köpet.

På avanzas hemsida kan du läsa mer om det. Har man inte så mycket pengar kan kreditgränsen vara 10 000 kr dessutom.

Hej

Funkar kredit även på konton jag har fullmakt på? Har 3 fullmakter på Avanza resp Nordnet. Räcker det med att jag som fullmaktshavare har en kredit eller behöver krediten ligga på respektive fullmaktsgivare?

Åtminstone på Avanza är krediten per konto. Med eget avtal, egen påskrift, egen ansökan, osv. Jag var tvungen att söka om med ytterligare en ansökan + kreditupplysning när jag ville ha kredit på ytterligare ett ISK hos dem i samma personnummer. Så krediten tycks i alla fall inte vara kopplad till personnumret ENBART. Prova helt enkelt å se om du får ansöka om kredit på ett konto du har fullmakt och se vad som händer.

För att förtydliga, så försökte jag inte utöka min kredit i exemplet ovan. Bara fördela samma kredit limit på fler konton.

Hej. Det är svårt att få till en kredit på konton i barnens namn antar jag? Man ska ju fylla massa olika uppgifter om inkomst mm i ansökan, ngn som försökt?

Gäller lära barnen tidigt det här med bra lån… :joy:

1 gillning

Uppdatatering - man behöver ansöka på resp konto. På Avanza gick det på direkten med e-signering (privatperson). För företag måste man skicka in blanketter så det tar några dagar extra.

På Nordet samma sak, där har dock ansökan ännu inte godkänts :slight_smile:

Tack för info! Är ngt av kontona du sökte för registrerat på en minderårig? Sökte du isf krediten i ditt namn (gällande inkomst etc)?

Hej

Nej, tyvärr ingen info kring det. Kört på de konton jag har fullmakt på vilka är myndiga familjemedlemmar samt mitt bolag.

Dock nyfiken på svaret sen när du finner det!

Heje, ja exakt😉 vilken kontotyp är din skärmdump ifrån? Och visst är det på Avanza?