Lite för hög risk i sparandet

Hej,

Jag är 37 och har insett att jag nog har lite dålig fördelning på mitt sparande. Tidigare har jag bara köpt investor och efter att ha börjat lyssna på rika tillsammans har jag börjat att spara på lysa.

Nu har jag ca 50% på lysa och 50% investor (ca 900kkr). Så min fråga är om ni skulle direkt flytta över pengar till lysa eller fortsätta spara i några år till så att fördelningen blir kanske 95-5%? Såg att man kan göra isk-flytt och började fundera på att bara föra över allt till lysa.

Tacksam för råd :slight_smile:

Investor är fantastisk så tycker inte du behöver sälja den för att några andra påstår det. Men kanske pytsa in allt nysparande i Lysa samtidigt som du behåller aktien?

3 gillningar

Det finns en familj som kontrollerar 40% av hela den svenska börsen, denna familj är en av de rikaste familjerna i hela mänsklighetens historia.

Denna familj har startat ett investmentbolag som heter Investor och drivit det i flera decennier och överpresterat mot nästan alla andra aktier över tid.

Familjen heter Wallenberg, och du funderar på att hoppa av?

“Familjen Wallenberg är Sveriges mäktigaste finansfamilj. De kontrollerar ensamt 40 procent av den svenska börsen, till ett värde av över 1800 miljarder kronor.”

De 15 finansfamiljerna som styr Sverige

1 gillning

Även historiskt framgångsrika investmentbolag kan gå under. Har hänt förr.

Diversifiering är alltid en bra idé.

2 gillningar

Absolut! Investor är dock inte en av de mest framgångsrika investmentbolagen, det är det mest framgångsrika genom tiderna, och har alltid presterat bättre än allt annat.

Men absolut, man kan alltid betta mot familjen Wallenberg, men historiskt har det kanske inte varit så smart.

Själv kör jag Spiltan investmentbolag istället för aktier, men den har ju mycket Investor också.

Kanske kan TS köra 90% Global indexfond och 10% Spiltan investmentbolag som jag kör?

1 gillning

Det låter rimligt. Men i ditt första inlägg så kunde man tolka det som att TS skulle behålla hela mängden av Investor.

Finns en rad stabila, generationsöverskridande firmor som kånkat historiskt. Ibland kan svarta svanar även dränka de mest remitterade. Så det är en högre risk att lägga allt i Investor jämfört med en bred global indexfond. Men som en mindre del är det såklart ok, eller om man är medveten om risken och ändå är villig att ta den.

3 gillningar

Tack för er input🙂

Någon som är duktig på matte som skulle kunna räkna ut hur lång tid det kommer ta innan jag har 90-10 fördelning? Med antagandena att det blir en medel-avkastning hos lysa och investor över tiden (jag vet att detta är fel och att man inte ska titta på historisk avkastning för att försöka förutspå framtiden, men om man antar att investor kanske ökar lite mer än lysa över tiden) och att utgångsfördelningen är 450kkr-450kkr och jag sparar 2000 kr per månad + utdelningar från investor till lysa.

30 år ungefär, grovt räknat. Men jag är en bondlurk, ingen matematiker :stuck_out_tongue:

1 gillning

Eller imorgon om finansinspektionen gör razzia. Jag röstar på diversifiera. :grin:

2 gillningar

Tack för hjälpen :slightly_smiling_face: jag gissade på att det kommer ta lång tid även om jag bara sparar i lysa :slightly_smiling_face:

Kanske ska flytta så att jag får ca 90-10 ändå för att slippa mitt huvudbry🙂

Wallenbergarna är inte så rika som du tror - förmögenheten är bundet i stiftelsen.

1 gillning