Det har alltid bara varit jag och min son. Som ensamstÄende har ekonomin alltid varit knapp och nÄgot barnspar fanns inte, dels pga av ekonomin dels för att jag verkligen inte hade nÄgon koll pÄ sparande över huvud taget.
För 3,5Är sen gick min son ut gymnasiet, under sommaren fyllde han Är och jag gav honom en truckkurs/kort i födelsedagspresent. Han var vÀldigt skoltrött och ville ut Ä jobba. Med truckkortet i hand fick han jobb direkt. Sen dess har han bott hemma (betalt 4000 hemma).
Vi började bĂ„da lĂ€sa pĂ„ om sparande Ă„ investeringar, kom i kontakt med rika tillsammans podden och började sĂ€tta vĂ„ra extra slantar i arbeteđ
Jag nÄdde en halv miljon för ett par mÄnader sen och min son nÄdde den milstolpen nu. SÄ jÀdra stolt sÄ jag spricker! Samtidigt sÄ tacksam
SjÀlvklart. KÀnns lite overkligt
Ingen av oss hade ens kunnat tĂ€nka tanken för 4Ă„r sen⊠sĂ„ konstigt och varken jag eller han har levt sĂ€rskilt âsnĂ„ltâ. Jag har dock ökat min lön med ca 10000 och har levt som innan löneökningen, sĂ„ den har hamnat direkt pĂ„ sparkontot. Och sonen har ju jobbat heltid och har bott hemma sĂ„ han har haft en grym sparkvot
100%
DÀrav stoltheten (stolt över mig sjÀlv ) och min son.
Han har nu trÀffat en tjej sÄ han Àr pÄvÀg ur boet, det bÀsta Àr att hon ocksÄ gillar Ä spara. Hon hade dock inte koll pÄ investeringar men det fixade min son, sÄ nu sparar hon ocksÄ global indexfond
Har en kopia pÄ delar av den historien. Son som vart vÀldigt skoltrött och inte gick helt klart gymnasiet. Gick truckkurs ( ett par veckor) och dagar efter han la in det i profilen pÄ AF ledde det till heltidsjobb pÄ ett logistikcenter som truckförare. Stort lyft i hans liv. Jag har hört senare att det inte alltid gÄr sÄ lÀtt men truckkortet verkar var en bra idee om man lessnat pÄ skolbÀnk.
Gratulerar och vÀldigt starkt jobbat av din son. NÄgot man sjÀlv Ängrar att man var nÀra 30 innan man sparade. Med rÀtt placeringar borde hans framtid vara sÄ gott som fri frÄn ekonomisk oro
Man kan alltid Ängra att man inte började spara tidigare. Försöker dock alltid slÄ bort den tanken nÀr den kommer och försöker tÀnka att allt har sin tid. Glad att jag fick sonen att inse vÀrdet av att spara i ung Älder. SjÀlv började jag som sagt samtidigt som sonen, dvs vid en Älder pÄ 44 Är. Ibland ser man inte sitt eget förrens man börjar hjÀlpa nÄgon annan. Tacksam (grÀmer mig lite ibland ) men framför allt stolt över mig och min sons ekonomiska resa.
Det Àr sant. TÀnk om kan vara en farlig tanke. TÀnk om jag investerade 10 Är sen i fastighet och fÄtt 1100% i avkastning. NÀ som du sÀger bÀttre tÀnka hÀr och nu. Blir man förhoppningsvis lyckligare av
Det hÀr gick in i hjÀrtat pÄ mig. SÄ mÄnga som haft det tufft pÄ olika sÀtt och dÀr ekonomiska svÄrigheterna förs vidare genom att kunskapen aldrig funnits dÀr. SvÄrt att bryta. TÀnk att ni kunde lÀra er tillsammans och att din son - med flickvÀn - nu kan ta med sig sÄvÀl ett bra startkapital och ekonomiska kunskapen in i vuxenlivet
Stort grattis till er och snyggt jobbat
Wow! Grymt bra jobbat! StrÀck pÄ er ordentligt, bÄda tvÄ!
Jag skaffade sjÀlv truckkort efter gymnasiet, pÄ egen bekostnad för att inte behöva vÀnta pÄ att AF skulle besluta om att ge mig och mina kompisar truckkortet. Mitt truckkort har gett mig de anstÀllningar jag haft sen dess, en fantastisk dörröppnare!