Lite tragisk upptäckt om min TJP

Ja, en del tjänstepensioner förvaltas verkligen uselt. Tror en del arbetsgivare bara inte orkar styra med det utan lägger ut det på något annat företag att lösa. Sedan betalar man dit personalens pengar och pustar ut över att ha gjort sitt. Ingen som direkt följer upp och kollar hur det går. Förvaltaren drar in sitt på avgifterna oavsett. Alla är nöjda och glada. Utom den som ska gå i pension och märker att det inte blev särskilt bra. Men dom flesta har ju ingen koll så detta får bara fortgå.

Jag gjorde ett sådant misstag när jag hade eget företag och skulle betala in pengar till mig själv. Hängde på en gemensam lösning genom lastbilscentralen jag var medlem i. Tjänstepension hos LF via en agent. Som tur är hann jag upptäcka hur skit detta var innan jag hade betalt in några större summor. Värdelös avkastning trots brinnande högkonjunktur och strålande börsklimat. När deras avgifter dragits var inget kvar. Sista året hade jag en avkastning på 180 kr netto, Då var burkpanten 50 öre så jag sa åt försäkringsmäklaren att det är mer lönsamt att panta en burk om dagen och att jag ville avsluta. Han förstod synpunkten. Sedan flyttade jag det som var inbetalt till Avanza.

3 gillningar