Jag har väl egentligen inga problem med mellanhanden om jag får begärt arvode, det är uppdragsgivaren som tycker det blir för dyrt med förmedlarens påslag…
Fast om inte kunden har något alternativ får de snällt slanta upp vad det kostar.
Lätt att kunden glömmer att utan mäklaren hade de ju inte hittat rätt kompetens, så hade de ju inte behövt mäklaren från första början.
Du bränner inga broar. Det är en strikt ekonomisk relation.
Om mäklaren sagt att de ville ha 50% påslag, hade du känt detsamma då också?
Till syvende och sist måste du tänka på dig själv. Eftersom att de har tipsat dig om uppdragsgivaren kan de säkert få någon % av dig, men du ska ju inte gå med på ett arvode du inte kan stå för och du ska inte heller skada ditt eget företag för att de vill tjäna pengar på dig.
Men du bör göra det som känns bra för dig. Jag tror inte att du behöver oroa dig för att bränna några som helst broar.
Exakt och här har han möjlighet att ha det som eget uppdrag.
Detta att hoppa över etablerade mellanhänder och/eller sluta sin anställning och bli egenkonsult till förra företagets kunder är alltid en moralisk risk.
Man får bedöma från fall till fall om det är värt risken att få brända broar. Och självklart är det inte alltid att det blir brända broar, och ibland blir det det men glöms bort.
Man får bedöma fall till fall.
Jag håller nog med Vantage.
Det är en liten värld och det är lätt att bli svartlistad även om men rent juridiskt inte har bjort något fel.
Är slutkunden intresserad av ett direkt avtal? Många större slutkunder har ramavtal på plats och tar inte in konsulter utanför ramavtalen.
Som en del varit inne på är det ofta klausuler som förhindrar att gå direkt till kund vilket gör att man i praktiken är fast om man inte är beredd att byta slutkund.
Jag tycker man ska ifrågasätta dessa klausuler varje gång man byter uppdrag. Det är inte rimligt att förmedlingen fortsätter att kosta år in och år ut… Men där är vi. Är dom inte beredda att ta bort klausulen kan man fråga vad man får för ersättning för att inte ta uppdrag efter avtalets slut. För man bör få en ersättning för en inskränkning på det sättet.
Om alla frilansare bråkar lite oftare kring detta kanske det blir bättre med tiden? ![]()
Jag vill bara följa upp hur det gick. Min firma/jag har nu tecknat avtal med uppdragsgivaren. Det visade sig att förmedlaren och uppdragsgivaren/slutkund inte hade sina avtal i ordning sinsemellan, vilket resulterade i att förmedlaren lät mig signa med uppdragsgivaren/slutkund utan att förmedlaren får sin del av kakan - vilket inte drabbar mig personligen, då jag har varit mån om att de ska ha ersättning för förmedlingen. Att de inte har ordning på sina ramavtal och sina uppdragsgivare tänker jag däremot inte ta skuld för. Tur i oturen för mig ![]()