Livförsäkring jämfört med familjeskydd och återbetalningsskydd

Hur skall man tänka när det gäller att behålla familjeskydd och återbetalningsskydd jämfört med att istället teckna en livförsäkring.
Är ju såklart individuellt men kan man säga något om hur mycket högre pension kan man räkna med om man plockar bort familjeskydd och återbetalningsskydd och istället tar en livförsäkring?
Själv har jag 2 utflugna barn och en dotter på snart 18 så funderar på om det kan vara dags att ändra…

Citat
Om du inte har någon att försörja, till exempel minderåriga barn eller en partner med låg inkomst, ska du se till att välja bort alla försäkringar (efterlevandeskydd) som kostar pengar så att du istället maxar din egen pension. Kostnaden för att ha skydden blir större och större ju äldre du blir, så det blir än viktigare med åren. Att ta bort dessa skydd när barnen blivit självförsörjande är något många missar.

Från boken Mer pengar för pengarna som jag rekommenderar.

2 gillningar

Jag tycker det är fel att generellt rekommendera att välja bort återbetalningsskydd. Ser jag till min egen tjänstepension är det en stor del av vårt sparande. Jag väljer till exempel att löneväxla max (tjänstepension 35% av lön) i stället för att ta ut pengarna och skatta på dem nu. Känns inte fair mot min fru om denna del av vårt sparande skulle försvinna om jag dör innan henne.

1 gillning