Livförsäkringskalkyl: hur vill du att ekonomin ska se ut för din partner om du går bort | Feedback?

Hur ska kalkylen fyllas i om man inte har några barn? 0 eller blankt verkar den inte tycka om.

Tusan! Fixar ikväll!

1 gillning

Finns det möjlighet att dela bara filen? Föredrar att inte dela massa personlig data med google. I rättan tid så lanserade proton precis sheets också. https://feber.se/internet/proton-lanserar-kalkylblad/486224/

Ja, man måste göra en egen kopia för att kunna använda den. Den är skrivskyddad av just den anledningen.

Fixat nu. Jag och XLOOKUP()-funktionen är inte alltid vänner.

Okej, men man behöver logga in för det?

Du behöver ha ett google-konto som du är inloggad på som du kan göra kopian till (eftersom det är en Google Sheets-fil)

Har en längre tid tänkt att det är onödigt med olycksfall, sjuk och livförsäkring för oss, denna kalkyl bekräftar mina egna lekmanna-beräkningar. Med ca 1,5 mkr i likvider och att våra respektive löner kan dra runt hushållet om den ena skulle bli utan inkomst eller gå bort, borde det vara onödigt med dessa försäkringar.

Om man istället sparar beloppet kan man få en garanterad utbetalning, oavsett om det händer något eller inte.

När jag knappade in våra siffror såg det endast ut att inte fungera om jag höjde utgifterna med ca 10 tkr per månad, eller tog bort inkomsten från barnpensionen (detta simulerar att jag fortfarande lever men inte bidrar med någon inkomst). Fick 28 år i omställningsperiod med våra siffror.

Snyggt jobbat med kalkylen, Jan!

1 gillning

Tror det är ett litet fel i ekvationen i cell R202, borde vara samma som i Q202 och S202 angränsande celler på samma rad. Troligen ett kopieringsfel @janbolmeson Annars är det något smart som jag inte förstår…

1 gillning

Fixat nu!

Ja, jag har ocskå börjat landa i det. Går ju lite i linje med det som vi brukar säga som grov tumregel:

Du behöver bara försäkra det som du inte har råd att casha.

1 gillning

Jag landade också för en handfull år sedan i att risken i vår ekonomi var för låg., Ett sätt att få upp risken var att ta bort livförsäkringarna, som om de skulle falla ut gav pengar vi inte behövde…

Försäkringar i allmänhet har i mitt liv skapat en massa funderingar där jag egentligen inte hittat något bra svar, ett område inom privatekonomin där det finns utrymme att höja allmänbildningen hos många inklusive mig själv. Denna livförsäkringskalkyl är ett bra steg i rätt riktning, den svarar på frågan vad behovet av pengar är vid en skada, kan man hantera skadan eller måste man ta en försäkring.

Själv hade jag för 30 år sedan en livförsäkring som jag tecknade då utan att riktigt veta vad det var. Ensamstående med god ekonomi, i praktiken inte ens några arvingar förutom föräldrar och syskon som klarar sig själv. Enda idag rimliga anledningen att då teckna denna försäkring var att man var frisk och man eventuellt i framtiden hade behov av en livförsäkring och hade blivit sjuk och skulle ha svårt att teckna en försäkring.

I cell C182 (“Så att det totala bolånet hamnar på:”) borde det logiska testet för amorteringskravet < 4,5 flyttas ut ur sammanfoga-funktionen (concatenate på engelska) så att om värdet är 4,5 eller mindre kan det stå en annan text, t.ex. “Bolånet ligger under amorteringskravet på 4,5 x årslönen.” eller dylikt.

Om bolånet är under 4,5 x årslönen står det bara:

kr istället för <bolånet> kr. Så att lånet i förhållande till bolånet är 4,5 eller lägre.