Ärligt talat är ju vi som arbetsgivare ute efter en inlåsningseffekt så klart, men det ska ju gärna uppfattas som attraktivt för arbetstagaren.
Det tar ofta 1 år innan en arbetstagare blir lönsam. För nyexade troligtvis mer.
Långtidsincitament låter definitivt intressant. Har du något exempel på hur det kan se ut? Hur gör man för att minska risken att den anställde väntar ut perioden och sedan sticker, dvs hur gör man så att det fortsatt är attraktivt att vara kvar även år 6 och 7?
Jag satt precis och tittade på siffrorna med min lite mer företagskunniga make och om vi fortsätter som nu kommer vi förhoppningsvis att ha 4 miljoner i vinst framöver. 1-2 miljoner kommer att behöva läggas undan för kommande investeringar, i alla fall i början men det borde ge 2 miljoner som kan delas ut. De första 2-3 åren går däremot hela vinsten till avbetalning av lån + investeringar.
Vi räknade även på kostnad för bonus vs utdelning. En bonus på 50 000 kr skulle kosta företaget ca 66 000 kr och ge den anställde 25 000 kr i handen. En utdelning som kostar företaget motsvarande skulle ge 41 000 kr i handen om vi inte räknade fel. Helt klart mer attraktivt för den anställde skulle jag säga. Särskilt om det inte innebär ett stort ökat ansvar.