Ja det är det nog. Det är en delvis reglerad marknad där vi inte sätter priset själva på alla delar. Dålig bransch att ge sig in i om man vill tjäna stora pengar. Bra bransch om man vill göra samhällsnytta. Vilket vi vill och därför vill vi heller inte ta hutlöst betalt av våra kunder ens i de delar vi kan påverka.
Måste bara säga att det är så sjukt värdefullt att få bolla detta med er som är så mycket kunnigare än vad jag själv är inom detta. Stort tack till alla era svar.
Innan jag har något bra svar till mig själv måste jag nog invänta bokslut för att på riktigt se hur stort utrymme vi har för högre lön och bonus. Jag och min partner vill ju gärna ha möjlighet till lite utdelning själva i framtiden då vi, eller i alla fall jag, ligger lågt i nuläget jämfört med om jag varit anställd i en chefsposition.
Låter som den ni söker måste ha erfarenhet? Skulle det annars fungera att träna upp några yngre förmågor? Tycker själv att juniora med rätt inställning blir produktiva fort (med rätt handledning) inom det jag jobbar med. Men det tar lite längre tid för dem att bli helt självgående men alltid kul att se när den dagen kommer!
Där har du ju en viktig parameter att kommunicera till personal också. Om ni på riktigt har tänket att ni är i branschen för att vara goda och fina så är det ju kritiskt att era anställda delar denna vision.
De som anställts genom åren har mestadels varit nyutexaminerade. Som stannat i 1-3 år, för att därefter flytta till storstäderna när de blivit varma i kläderna.
Trist och vilket dilemma för företag på mindre orter.
Måste ni anställa personer med kärnkompetens? Kan ni öka er egen produktivitet genom att anställa någon duktig administratör/kommunikatör som kan avlasta allt ni gör som inte är er specialitet?
Varför vill ni växa? Kan ni vara nöjda att ha ett litet företag med höga marginaler och hög kompetens?
man byter efter samma tid även i större städer. eftersom det inte finns anledning att stanna. ni får vara glada att de vill vara hos er alls.