Lön för objektledare i kommun

Jag har fått ett erbjudande om en tjänst som objektledare/systemförvaltare inom kommunal verksamhet med en lön på 55 000 kr/mån och försöker bedöma hur det ligger till marknadsmässigt.

Rollen innebär ungefär en kombination av objektledning, systemförvaltning, verksamhetsutveckling och samordning mellan verksamhet och IT. Jag har flera års erfarenhet från kommunal verksamhet och arbetar idag i en utvecklings-/systemförvaltningsroll.

Ni som arbetar som objektledare, förvaltningsledare, systemförvaltare eller liknande inom kommun, region eller myndighet:

• Vad har ni i lön?

• Hur många års erfarenhet har ni?

• Ungefär var i Sverige arbetar ni?

• Hur stort ansvar har ni – t.ex. budget, leverantörer, roadmap/förvaltningsplan, verksamhetsutveckling och flera system?

• Tycker ni att 55 000 kr är en rimlig nivå för en erfaren objektledare/systemförvaltare inom kommunal sektor 2026?

• Hur brukar löneutvecklingen se ut efter några år?

Jag är särskilt intresserad av jämförelser från Stockholm/Uppsalaområdet, men även övriga Sverige är intressant.

Är rollen inom IT eller i verksamheten?

Min erfarenhet (privat sektor) är att en motsvarande roll på IT i Stockholmsområdet med lite varierande rollbeskrivning ligger runt 50-60 tsek i runda slängar. Är man riktigt senior eller sitter på spetskompetens så närmre eller över 60k.

Tack! Rollen ligger verksamhetsnära snarare än som en renodlad IT-tjänst. Den innebär objektledning/systemförvaltning och samordning mellan flera verksamheter och IT, med ansvar för utveckling och förvaltning av verksamhetssystem.

Jag har flera års erfarenhet av systemförvaltning, verksamhetsutveckling, digitalisering och samordning i kommunal verksamhet.

Skulle du säga att 55 tkr fortfarande låter ungefär marknadsmässigt med den beskrivningen, eller borde en sådan profil ligga närmare 60 tkr?

Jag tycker det låter som en vanlig rollbeskrivning av en systemförvaltare (minus verksamhetsutveckling). Som sagt kan jag mest svara för privat sektor och IT. Kan tyvärr inte ge bättre guidning än mitt första svar.