Jag har blivit erbjuden en tjänst som sektionschef på ett större byggkonsultföretag, i stil med WSP, Sweco eller AFRY.
Jag funderar nu på vilket löneanspråk som är rimligt i den här rollen.
Tjänsten innebär att jag ska vara med och starta upp verksamhet i tre städer, där jag får ansvar för att:
bygga upp och leda verksamheten lokalt
rekrytera och anställa personal
starta upp och utveckla grupperna
räkna på anbud
dra in nya uppdrag
Lite om min bakgrund:
Ca 15 års erfarenhet i branschen
2 år som gruppchef
Runt 40 år
Vad skulle ni säga är en rimlig lönenivå att begära i en sådan här roll? Tar också gärna input kring hur man kan tänka kring bonus, resultatdelning eller andra förmåner.
Någon som är medlem i ledarna som kanske kan göra en sökning?
Avdelningschef på företag i stil med dom du nämner har i mellansverige där jag jobbat legat på 75 000 kr i månadslön tillsammans med ett bonuspaket (detaljer kring detta oklart)
Bland annat hade denna i uppgift, likt det du listar:
bygga upp och leda verksamheten lokalt
rekrytera och anställa personal
räkna på anbud
dra in nya uppdrag
coacha, stötta gruppchefer
Personalansvar gruppchefer och arbetsmiljöansvar alla konsulter
Personlig reflektion är att 75 000 kr i månadslön låter fruktansvärt lågt. Bygga upp och leda en verksamhet lokalt, dra in nya anbud och ansvara för i princip allting. Företaget kommer tjäna flertalet miljoner på arbetet du gör.
Du hittar väl lätt personer i företaget med liknande roller? Lägg 59:- på ratsit och kolla vad dom har i årsinkomst så får du ju ett hum om vad spannet ligger på.
75k låter lågt jag hade inte nappat på det om inte bonusen är hög.
Tack för alla svar. Jag är självfallet med i facket men varit kvar hos sveriges ingenjörer sedan jag blev chef, dom har inte lika bra statistik över lön på chefstjänster.
Angående att bygga upp verksamhet på nya orter så finns det redan verksamhet inom andra discipliner, så blir ju inte som att börja helt ifrån noll sedan finns det personer som jag kommer jobba nära i organisationen så kommer inte stå själv i arbetet.
Testade ratsit och slog upp några personer och verkar som att 75kkr ± 5 tusen ligger inom spannet på de flesta. Sen kan ju deras tjänster skilja sig åt en del såklart mot den jag har blivit erbjuden.
Vet inte hur det är för sektionscheferna men jag som gruppchef har inte fått någon bonus åtminstone.
Tanken är väl att jag ska vara chef över gruppcheferna på de olika orterna inte bestämt hur många men till en början 3.
Sedan blir det väl om allt slår väl ut mellan 8-12 medarbetare per ort. Men det blir ju de 3 gruppcheferna som tar personalfrågorna med sina medarbetare och jag tar det med gruppcheferna.
Min lön som gruppchef är just nu 58500kr/månad men tror jag ligger lite lågt då jag kollade upp några kollegor på Ratsit men inte allt för långt ifrån. de låg på 2024 års lön runt 62000kr/månad.
Men känner att om jag ska byta jobb vill jag försöka få upp lönen så mycket som möjligt då jag vet att det är svårt att få upp lönen ytterligare när man sitter på den nya tjänsten. Har åtminstone varit så på mitt företag.