Vi jobbar på det. Min uppfattning är att det är det enda sättet att stänga kompetensgapet. Om vi inte ska rekrytera precis alla. Näringslivet kan ju behöva en och annan medarbetare också
Gud hjälpe oss om vi hamnar där fullt ut. Då går pengarna till fantastiskt bra vård, men inte till särskilt många. #köpasigförbikön
Ah ja, men jägarsoldaten behöver inte mer än till en stock snus i veckan. I övrigt ser hen det som en löneförmån att käka bark och frysa bakom fienden linjer.
Varför inte det, kommun och region klarar ju inte sina uppdrag idag varken inom vård eller skola. Utan privata aktörer hade korthuset rasat.
Men det är klart, om man älskar planekonomi och tänker att konkurrens alltid är dåligt så förstår jag att det kan te sig skrämmande.
Ja, många köer kapas med privata aktörer. Dilemmat är att de då rätt ofta plockar russinen ur kakan och tar bra betalt. Medan regioner och kommuner står med resten. Nästa problem är att privata aktörer övertrumfar lön, rekryterar över personal och sedan står man där och är beroende av svindyra bemanningsföretag. Resultatet blir bra vård, men för färre…med samma pengapåse
Men visst, jag skulle kunna stödja en full privatisering, men då får de f*n äta precis hela kakan också. Tror du att de är intresserade av det?
Tråden handlade ju om soldatlöner. Kanske privatisera rikets försvar också vore en bra ide?
Planekonomi var ett ord du lade på bordet, inte jag. En halmgubbe?
Lika mycket halmgubbe som #köpasigförekön typ.
Inom vård och skola så finns det i viss mån redan privata komplement som fungerar. Inom försvaret är det såklart problematiskt.
Problemet med att låta andra än offentliga sektorn driva verksamhet är inte nödvändigtvis att privatisering är dåligt i grunden, utan att offentliga sektorn är ungefär lika ineffektiv på upphandling och styrning av leverantörer som på intern produktion. Klart att opportunistiska entreprenörer skor sig när det är så lätt att utnyttja en i bästa fall medioker kund.
Ja, sektorn är ofta beklagligt usel i upphandlingar och styrning både internt och externt. För många och inte alltid relevanta men motstridiga politiska och internpolitiska mål ska uppnås samtidigt
OT: jag blir alltid så betagen i undertexten till din Nick…fantastiskt paradoxal ![]()
Svårt att attrahera folk, därav tvingande värnplikt som infördes 2017.
Återinfördes är en riktigare beskrivning.
Dagen värplikt är liten i omfattning jämfört med hur det var tidigare under 1900-talet.
https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/var-historia/artiklar/varnplikt-under-109-ar/
Japp, det är som förr. Om inte roten lyckas värva en knekt får en av rotens bönder själv kränga på sig trekantshatten och ge sig av till exercisheden
Haha, ja är inte i närheten av det som en gång fanns. Totalt vanskött i flera decennier, tyvärr.
Hela försvaret är gravt eftersatt, plågsamt att se. Se denna dokumentär som är några år gammal. Inte mycket som hänt sedan dess. Fanns EN kanon, den var på lagning. Ett luftvärnsregemente som kan försvara 2 punkter i Sverige. Tar 2? dygn att åka till Stockholm + prep, om man vill försvara huvudstaden och så där håller det på. Tar många år att bygga upp ett försvar från i princip ingenting. Sverige var i samma läge 1939 inför WW2, borde lärt sig något från historien tycker man.
Och beredskapslager, ja finns inte så mycket kvar av det heller. Vad ska befolkningen äta om det smäller i Europa, självförsörjande är vi inte. Helt obegripligt som det blivit.
8år närmare bestämt, strax efter första angreppet mot UKR. Vi byggde välfärd, välstånd och sänkte kanske skatter istället (oklart)
Vi lär inte ha varit ensamma om det uppvaknandet bland västvärldens demokratier. Förutom kanske Finland och Baltländerna som vet exakt var skåpet står.
En hel del har hänt sedan dess, men en hel del kvar. Därav NATO ansökan och nya avtal med stora grannen i väster.
En Svensk Tiger och håller andan uppe.
Det här tycker jag är intressant, för det gäller många yrken som anses viktiga men för lågt betalda. Uppenbarligen så finns det något som lockar eftersom folk tar dessa jobb trots att det finns andra jobb med högre lön. Kanske är det en lägre tröskel, prestige eller andra faktorer som lockar.
Det är klart att många av de tjänster som finns i massor och överallt och dessutom har låga inträdeskrav kommer att vara populära utan att ha hög lön. Jämför t ex undersköterska.
En viktig sak är ju också att det är väldigt lätt att få jobb inom vården. Man behöver liksom aldrig inom en överskådlig framtid behöva oroa sig över att bli arbetslös. En sådan förmån är det ju inte alla som har inom mer nischade branscher med lång utbildning. Då är det ju också värt högre tycker jag eftersom man tar en större risk att utbilda sig till något med osäkra framtidsutsikter.
Så är det ju. Inte många yrken där man redan samma eftermiddag kan ha tre nya jobberbjudanden med lite högre lön. Jag misstänker att det är en delorsak till hög personalomsättning inom vissa vårdyrken…inte bara att “det är så himla dåligt”
Med det inte sagt att lönerna är särdeles höga för alla vårdyrken…men vissa har rätt bra betalt även där
Men det verkar som att man kan tjäna ganska bra med pengar i försvarsmakten. Hittade denna text på Officersförbundet (länkar till sidan nedan):
“I årets rals kommer lägsta lönen för OF 5 och CF 5 att höjas. Det innebär exempelvis att en Chef OrgE kommer få en lägsta lön på antingen 70 000, 72 000 eller 74 000 kronor beroende på vilket förband individen är chef över och förbandets komplexitet. Det betyder också att befattningar utöver C OrgE kommer få en lägsta lön på antingen 65 000, 67 000 eller 69 00 kronor beroende på befattningens svårighetsgrad. Är du chef och vill veta mer titta på bilagan till avtalet.”
Nu har jag ingen aning aning vad “C OrgE” betyder men löner runt 70 kSEK är ju inte så dåligt.
C OrgE är vanligen förbandschef/motsv. Regements/flottilchef e.d och då sannolikt Överste eller brigadgeneral (fasen vet vad motsvarande heter i FV eller Marinen,)
Då har man legat i ett par decennier visat duglighet, och bollar rätt mycket folk/fartyg utrustning och hundratals miljoner.